Nyligen presenterade organisationen IIS sin årliga undersökning Svenskarna och internet om svenskarnas internetvanor, där Facebook som vanligt låg i topp. Vi var och lyssnade på när de presenterade resultatet, och här är våra reflektioner.
En anledning till Facebooks dominans är att människor i praktiken har blivit “tvingade” att ha det för att inte missa evenemang, möten och liknande som enbart planeras och publiceras på Facebook. Svenskarna använder framförallt Facebook för att delta i grupper, läsa nyheter och skriva med vänner (Messenger).
Två saker som vi gör mindre av på Facebook är att spela spel och posta inlägg. Ser vi tillbaka på vårt användande kryllade det av inlägg där människor skrev att de var på stan, tog en smörgås eller gick en promenad. Det är inte lika vanligt längre och numera är det framförallt äldre som postar inlägg på Facebook.
Den kanal som ökat mest bland äldre är Instagram. Där har användarna över 76 år fördubblats sedan förra mätningen. Roligt tycker vi!
Trump-effekt på Twitter
Twitter har ökat dramatiskt sett till de som använder kanalen då och då eller mer sällan. Efter att användandet gick ner vid förra årets mätning, ökade det desto mer i år. En del av anledningen beror troligtvis på förändringar i mätmetod, men kan också vara en Trump-effekt. Det är osäkrare tider och människor vill hålla sig uppdaterade – ingen vill ju missa ett tredje världskrig.
Skype är en plattform som har kommit starkt, och som lite oväntat hittas i toppen av listan över sociala medier. Framförallt är användandet av Skype högt i högre åldrar, vilket skulle kunna bero på att många mor- och farföräldrar vill kunna “träffa” sina barnbarn över internet.
Podcast på frammarsch
Podcast-lyssnandet fortsätter att öka. I dag lyssnar 45% av svenskarna på podcast, samma siffra låg på 30% för bara två år sedan. Med tanke på hur det senaste årens trend har sett ut kommer podcast säkerligen ha ökat ännu mer till nästa undersökning. Podcasten är här för att stanna!
När det kommer till internetanvändandet i Sverige kan man se att användandet ökar mer och mer. Idag används internet av 94% av svenskarna, och vi är nog inte många år ifrån att nå 100%.