Sveriges mäktigaste i sociala medier

Sveriges mäktigaste i sociala medier

 
 

Humor ger makt på sociala medier. Det är slutsatsen när man läser årets upplaga av Medieakademins Maktbarometer. Även pandemin och graviditet verkar ge en skjuts uppåt. Nedan hittar du hela listan.

För fjärde året i rad har Medieakademin publicerat en lista över de svenskar som når och engagerar flest på Twitter, Instagram, Facebook och Youtube – oavsett om det är företag, mediehus eller personer.

Humortrion JLC toppar årets upplaga av Medieakademins Maktbarometer, tätt följt av Therése Lindgren samt Jocke och Jonna Lundell. I en kommentar till TT menar Medieakademins ordförande Emanuel Karlsten att de tre utgör något slags elit i sociala medier har hittat sin idé, plattform och ett koncept som fungerar och där de faktiskt tjänar en hel del pengar också. De har inflytande hur man än mäter.” Jämfört med tidigare år har Medieakademin justerat sina mätverktyg så att stora aktörer, med ett stort antal publiceringar varje år, inte premieras lika mycket.

Utöver den gemensamma listan över de fyra största sociala kanalerna har Medieakademin släppt separata listor för varje kanal. Där ser man tydligt att coronapandemin har påverkat resultatet. På Twittertoppen har Dr Emma Frans letat sig upp på en 8:e plats och bakteriologen Agnes Wold återfinns på plats 19.

För Prat PR:s kärnområden kan man se ett att par saker sticker ut. Inom området mat kan man se att Aftonbladet journalisten Mauri Hermundsson med sin kanal “Uppdrag mat” på Youtube, som placerar sig på plats 7. Kanalen återfinns inte bara för den separata Youtube-topplistan utan slår sig även in på den sammanvägda kometlistans topp tre. En annan matkomet finns på Instagram – det är ”Ekotipset” som vuxit med 226 % (!).

Övriga matrelaterade konton som kvalar in på topp 30 är: Matbibeln på Facebook med en 19:e plats. Ser man till inredning och hälsa är det inredning med humor som ger störst avtryck i form av ”Hemnetknarkarna” på Instagram som räknas som en av det mäktigaste nykomlingarna.

Kompletta listor och mer om underökningen finns att läsa på medieakademin.se

 

Skrivet av Annelie Englund
Dela artikeln
3892
2024-03-13

Så väljer du rätt influencer att samarbeta med

7200
2024-02-28

Picky Living väljer Prat PR

7152
2024-02-15

Skapa nyhetsbrev som engagerar!