TikTok – därför är det en succé bland unga

Ingen kan ha missat TikToks segertåg över världen. Appen slog igenom globalt under 2019 och har blivit en dundersuccé hos Generation Z. Anledningen - den är inte som andra sociala medier. 

Appen, som har toppat Apples nedladdningslistor, har enligt egna uppgifter 800 miljoner användare varje månad. För en utomstående kanske TikTok framstår som snarlik Youtube och Instagram – men TikTok har en helt egen stil.

Precis som andra sociala medier består TikTok av användargenererat innehåll, men med en stor skillnad. I TikTok handlar det inte om att lägga ut livsstilsbilder från sin senaste resa eller dela nyhetslänkar, utan det handlar om korta, underhållande videoklipp, skapade av användarna själva. Musiken är en viktig ingrediens och i TikTok tittar man med ljudet på, även det en skillnad mot hur vi använder andra sociala medier. I TikTok är det enkelt att vara kreativ, tack vare roliga och användarvänliga verktyg och ett musikbibliotek där man lätt hittar ljud och melodier, så går det både fort och enkelt att skapa egna videos. Det som gjort TikTok mest känt är olika danser, som ofta trendar fort, och där man helt enkelt lägger upp sin egen version av dansen, ofta lite ironiskt eller med en egen twist.

Men utbudet är gigantiskt och det är lätt hänt att fastna i timtal i scrollandet. Du behöver inte registrera ett eget konto, utan så fort du laddat ner appen så börjar innehållet att rulla. Har du ett eget konto så lär sig TikTok fort vilken typ av innehåll du föredrar. I ditt flöde kan du välja mellan att se rekommenderat innehåll eller innehåll från dem du följer.

Varför har då TikTok blivit så stort bland framför allt unga?

Svaret är troligen lättillgängligheten och enkelheten. Det är lätt att ta del av innehållet, och det lika lätt att själv bidra. Det går att lajka och kommentera, men appen har hittills varit förskonad från det näthat som spridit ut sig hos de andra jättarna, som Facebook och Youtube. Appens algoritm fungerar också annorlunda än övriga sociala medier, där det ofta krävs många följare för att ditt innehåll ska spridas och bli viralt. På TikTok kan vem som helst bli känd och även en person som har noll följare och lägger upp en video kan snabbt få tusentals visningar.

Frågetecken kring censur

Men TikTok har inte varit förskonad från kritik. Framförallt har det handlat om kopplingen till den kinesiska staten, som äger appen och hur innehåll har censurerats. Till exempel plockades en video skapad av en amerikansk tonåring bort, eftersom den tog upp behandlingen av folkgruppen uigurer i Kina, ett ämne som är mycket känsligt i Kina. TikTok har även fått betala miljonböter i USA efter att ha samlat in data om personer under 13 år, något som appen nu säger sig ha reglerat.

Annonsering på TikTok

Det går självklart att annonsera i TikTok, men annonsverktygen är fortfarande på beta-stadiet och bland annat har annonsörer efterfrågat bättre verktyg för att kunna mäta och följa upp sina kampanjer. I nuläget kan man använda video eller bild och man kan använda TikToks "Video Creation kit" för att skapa annonserna. Det finns även möjlighet att rikta annonserna mot olika målgrupper. Ett annat populärt sätt är att sponsra "hashtag challenges", där man lanserar en hashtag för ett fenomen, som en dans, och försöker få den att trenda på TikTok så att den plockas upp av många användare.

Om du riktar dig till Generation Z, alltså personer födda runt millenieskiftet, då är TikTok en kanal att hålla ett öga på. Den har potential att bli lika stor som Instagram och Facebook och har enligt uppgift fler användare per månad än Twitter, Pinterest, Snapchat och LinkedIn – tillsammans.

Lite siffror

  • Ungefär 50% av TikToks globala användare är under 34 år. 26% är mellan 18-24 år.
  • TikTok finns i 155 länder
  • Har 800 miljoner användare varje månad
  • Användarna lägger i genomsnitt 52 minuter per dag på appen och öppnar den mer än åtta gånger per dag.
  • I Sverige använder 27% av skolbarn i åldern 11-19 år appen någon gång och 9% använder den dagligen. Det är fler flickor än pojkar som använder den.

Källor:
https://ads.tiktok.com/homepage/
https://svenskarnaochinternet.se/
https://www.emarketer.com/content/tiktoks-year-in-review-how-the-app-transformed-social-networking-in-2019
https://anegy.se/blogg/borde-foretag-satsa-tiktok/
https://teknifik.se/2019/10/tiktok-guide-for-vuxna-vad-ar-grejen-och-hur-gor-man/

 
Skrivet av Susanne Ståhl
Dela artikeln
4618
2021-03-23

Prat PR söker PR-konsult med projektledarkunskap

4592
2021-02-17

Bästa ingredienserna för en slagkraftig PR-kampanj

4575
2021-01-27

Svenska Kocklandslagen till Prat PR