Under Sabre Awards i London i veckan deltog vi i ett seminarie som blickade framåt inom kommunikation och vad som krävs av morgondagens PR, morgondagens kampanjer och morgondagens talanger.
Många talare lyfte fram vikten av vidareutbildning och nytänkande inom branschen. Men frågan om hur många i salen som läste en hel dagstidning varje dag gav en nedslående bild av dagens kommunikatörer. Så vad ska vi göra imorgon för att bli ännu bättre, mer kreativa och därigenom skapa värde och inte bara uppmärksamhet för våra uppdragsgivare?
Sverige är enligt The Global Creativity Index världens mest kreativa land. Faktorerna det baseras på är graden av talang, graden av teknologisk utveckling och graden av tolerans i ett samhälle.
Vårt lilla land är representerade på galor världen över. I veckan handlade det om kommunikation och PR men samma sak händer på filmfestivaler, bokmässor, musikscener och mode- och designveckor.
Kampanjer som DILL och Tommy Black har det senaste året satt PR i fokus i Sverige, men inte på ett önskvärt sätt. För att vår bransch ska kunna fortsätta få förtroende av våra kunder behöver vi vinna tillbaka journalisternas tillit genom att lyfta fram historier värda att berätta.
Vi måste läsa de tidningar som skrivs av våra begåvade journalister, vi ska vara öppna för ny teknik men inte låta den överskugga budskapet. Vi måste vårda talanger och hela tiden fortsätta utvecklas och lära oss av andra – men någon klok sa att hårt arbete alltid utklassar talang när talangen inte anstränger sig hårt nog. Vi måste anstränga oss!
Och framför allt måste vi anstränga oss och kämpa för ett samhälle med ökad tolerans. Ett viktigt sätt att göra det är att rösta på söndag.
Rösta på något av de partier som vill ha ett mer tolerant samhälle, som vill arbeta för öppenhet mot andra kulturer, jämställdhet och lika rättigheter. För de kommer ge oss bättre förutsättningar att skapa morgondagens PR. Bättre, mer kreativ, värdeskapande och transparent. Så att vi kan fortsätta toppa listan över världens mest kreativa land.