I februari 2009 samlades 200 städer världen över under parollen Tweet. Meet. Give. för att samla in pengar till Charity: Water. Under en kväll samlade vi in ca 300 000 USD som oavkortat gick till att borra brunnar i Afrika (se filmer här). Fenomenet gavs namnet Twestival och i september är det dags igen, denna gång med namnet Twestival Local. Den enda skillnaden är att varje stad denna gång fått välja vart pengarna ska gå. Jag är stolt att säga att jag är en del av Stockholm Twestival.
Tanken bakom Twestival är att använda Twitter till att hjälpa, att visa att Twitter är ett fantastiskt medium när det kommer till att på kort tid sprida budskap. Men, debatten i media har till stor del handlat om vilken kändis som säger vad om vem, vilken kändis som tar ett kort på sin frus rumpa och var, och med vem någon ätit lunch. Undersökningar som den genomförd av Pear Analytics späder på bilden av Twitter som något skojsigt. (Läs även Niclas Strandhs kommentar om rapporten här).
Många håller säkerligen med mig om att det finns helt andra ändamål och användningsområden för Twitter, som att motivera, engagera och inspirera folk till att träffas, samtala och själva sprida budskapet om Twestival vidare.
Alla i teamet jobbar helt gratis, alla pengar går oavkortat till Hungerprojektet, en organisation som inte jobbar med välgörenhet, utan med att utbilda människor. De vill engagera människor på gräsrotsnivå till att själva organisera sig och ge dem den kunskap de behöver för att starta upp egna projekt. En tanke som går igen i vårt användande av Twitter.
Kom till kåken den 10 september, besök stockholm.twestival.com, följ mig (@hannes82), @raiha, @skathi, @leeldin och @mlfnk, sprid budskapet och hjälp till att visa att Twitter inte är meningslöst.