Det är lätt att få för sig att ungdomar som är födda och uppvuxna med internet är de som är bäst på att navigera på och använda sig av de olika plattformarna. Antropologen Katarina Graffman ville däremot hävda motsatsen under en workshop den 4 februari, anordnad av TT kompetens.
Eller visst har de koll menar hon, men mest på sociala medier. Resultatet av hennes etnografiska studier visar bland annat att ungdomar ser sin medieanvändning främst som en vänskapsdriven aktivitet. Att däremot söka information och fakta är för dem betydligt svårare. I många fall har de problem med att formulera sökord och saknar ofta förmågan till kritisk analys av källor.
Under workshopen presenterade hon även det egenmyntade begreppet Generation Noll Koll. Noll Koll menar hon är en begreppsinvertering av ungdomarnas egen definition av vad medier är, närmare bestämt att ”ha koll”. För dem innebär inte att ha noll koll brist på kunskaper, utan snarare en känsla av att inte vara informerad om vad som händer på sociala medier.
Eftersom ungdomarna ständigt måste uppdatera sig och flödet aldrig pausar, resulterar det i att deras krav hela tiden ökar. Varje klick innebär nämligen en risk att förlora tid. För varför spendera sin värdefulla tid på obetydligt innehåll?
Så vad är då hemligheten för att kunna nå ut till de unga i mediebruset? Enligt Graffman handlar det om att använda plattformarna rätt. Varje social medieplats måste förstås var för sig och när det gäller ungdomar måste vi ge upp tanken om att man kan kommunicera likartat på alla platser. Det är dessutom en fin balansgång att skriva lagom många uppdateringar med intressant innehåll i sina kanaler. Blir det för mycket riskerar man att bli förknippad med ”spam” och därmed bortplockad ur ungdomarnas flöden.
”Syns man inte så finns man inte” brukar det ju heta, men kanske behöver vi fundera på begreppet ännu en gång. Visst handlar det om att synas, men rätt innehåll på rätt plats är en förutsättning för lyckad kommunikation!
/Josefine Månsson