25 till 30 miljoner sökningar. Om dagen. I Sverige. Så overkligt mycket googlar vi svenskar. Det berättade Jeanna Rutherhill på Google Sverige i förra veckan under en presentation för Sveriges Turistjournalister som bjudit in sina associerade medlemmar i resebranschen. Temat för kvällen var att visa hur företag och organisationer kan använda Google för att öka onlineförsäljningen, bygga varumärke samt kommunicera med kunder.
Kring 75 % söker online innan de bestämmer sig för vart eller hur de ska resa, så det är ju ingen tvekan om att man som flygbolag, hotell och destination ska synas på webben. Och med tanke på att det beräknas finnas en billion websajter är det inte så konstigt att vi googlar så mycket… Enligt en analys av köpprocessen kring resor på nätet som Google beställde av undersökningsföretaget Nielsen i UK förra året gör man 55 resesökningar och går in på 15 resesajter under 50 dagar innan man köper sin resa. Faktum är att antalet sökningar på google.se på hotell i Stockholm är högre än antalet sökningar på Zlatan (förutom under de dagar då han just gjort nåt snyggt mål).
Okey, det är inte alla företag som prioriterar sponsrade länkar eller annonser på Google, men det går att komma högt upp på sökningen ”organiskt” också. Då gäller det att kunna namnge sina sajter på ett smart sätt, ständigt jobba med uppdateringar, nyheter och nya rubriker, maximera användarvänligheten för att bli så pass populär att ”alla” länkar till sidan. Då kommer fler besökare att klicka, och klick är det som räknas i googlevärlden, många klick är lika med bäst enligt användarna och Googles hela affärsidé bygger ju på att underlätta för användarna. En nyhet är att kan man se hotellens pris direkt när man klickar på karta, snart kanske man kan se direkt om det finns lediga rum också. Och när Google nyligen köpte ITA Software var det för att vi användare i framtiden ska slippa knappa in våra resedatum mer än en gång när vi söker flyg.
Men något av det mest användbara är att med google.se som startsida slipper vi skriva in webbadresser vi kan (facebook är mest sökta ordet…).
Allvarligt talat, hur skulle vi – och resebranschen – klara oss utan Google? Bara under de 45 minuter som föreläsningen varade i går kväll hade 3 500 sökningar gjorts på ”resor”, 2 800 på ”hotell” och 1 200 på ”flyg”.