Vi ger dig det senaste från den digitala världen den här veckan
Sociala medier inspirerar till köp
Först gav de oss bara inspiration. Sedan började de visa annonser. Och nu går det att shoppa. Vi pratar så klart om sociala medier. Däremot har det diskuterats huruvida sociala medier faktiskt påverkar männniskor köpbeteende, men enligt en amerikansk undersökning så verkar det göra det. Hälften av deltagarna i studien svarade att de köpt produkter eller tjänster som de upptäckt i sociala medier. Något fler, 58%, svarade att sociala medier påverkade deras köpbeslut på något sätt, ofta via recensioner.
Så här rangordnas plattformarnas påverkan:
1. Facebook
2. Instagram
3. Pinterest
4. Twitter
5. Snapchat
Youtube ändrar sin mätning
Youtube är en viktig kanal för många kampanjer, vem minns inte virala videos som The epic split till exempel. Nu ändrar Youtube sitt sätt att redovisa resultat och man undrar ju lite om det är för att kunna visa bättre siffror? Det som kallas en ”true view”, alltså en visning av en video, kommer att sänkas från 30 sekunder till 10 sekunder. Det innebär att det troligen kommer att redovisas starkare siffror för ”true views” framöver. Värt att hålla koll på när man bedömer resultat av olika kampanjer!
Sparkcyklar – nu en trend bland vuxna
Om du bor i Stockholm har du säkert sett dem – de svarta och orange sparkcyklarna som plötsligt susar fram på gatorna. Efter hyrcyklar så kommer nu sparkcyklarna och de har redan gjort väsen av sig. Genom en app både hittar och hyr du sparkcykeln – ett koncept som nu lockat ett brittiskt riskkapitalbolag att investera uppemot flera hundra miljoner kronor i bolaget. En liten varning dock – läser man recensionerna som appen har fått verkar många användare missnöjda och klagar på bristande funktioner. Blir Voi en hajp eller sparkcyklarna här för att stanna?