Vi ger dig det senaste från den digitala världen den här veckan.
Nästa steg för sociala medier: interactive content marketing
De flesta har märkt det – det blir allt svårare att nå ut organiskt i sociala medier och även betald räckvidd har sina begränsningar. Vi konsumenter börjar helt enkelt bli lite blasé, vi har sett och hört det mesta förut. Facebook-veteranen Eric Meyerson delar därför med sig av sin spaning inför 2019 – ”interactive content marketing”. Det räcker inte längre med en rolig video eller en klickvänlig rubrik – människor vill ha något som de kan interagera med, leka med. Någon som engagerar dem och gärna underhåller dem, som spel, quiz eller beräkningsverktyg. Den som blir sugen på att komma igång hittar här en lista över program som kan användas för att gå loss och skapa nytt innehåll.
Instagram använder AI för att upptäcka fejkade följare
Efter kritik från stora företag som Unilever försöker Instagram nu ta i med hårdhandskarna mot konton som använder sig av fejkade följare och fejkade likes. Instagram uppger att man nu har konstruerat ett AI-baserat verktyg, som ska scanna av innehåll och identifiera konton, likes eller kommentarer som anses vara fejkade.
Black Friday – shoppingexplosion
Svenskarna verkar snart vara lika galna i shoppingdagen Black Friday som amerikanerna. Pricerunner, där många jämför priser innan de handlar, rapporterar att timmen mellan klockan 00.00-01.00 är den mesta trafikerade timmen i Pricerunners historia.
I år har flera nyhetsmedier rapporterat om misstänkt fusk med priser inför Black Friday, där handlare smyghöjer priset för att sedan sänka, men enligt Pricerunner verkar ändå de flesta butiker sköta sig.