Vi ger dig det senaste från den digitala världen den här veckan.
Smile – snart är ”camera marketing” här
Var tillbringar vi mycket av vår tid? Mobilen? Sociala medier? Självklart, men har du tänkt på mobilkameran? En stor del av kommunikation inleds faktiskt i din smartphones kamera eller via ett filter i en app, som Snapchat. Det senaste man pratar om är därför ”camera marketing”, att placera annonser i den kanal där publiken faktiskt är. Genom att använda AR-tekniken kan man dessutom göra så mycket mer än bara en platt annons, utan istället interagera med publiken via linser, filter och specialerbjudanden. Parallellt går trenden mot att vi använder bilder i allt större utsträckning för att söka efter produkter och tjänster, något som Amazon har plockat upp och erbjuder en sökfunktion där man kan leta efter liknande produkter på, just det – Amazon.
Vill du nå Millennials? Använd video
Millennials, generationen som är född under 1980-talet, är mer mottagliga för video än andra former av innehåll. Det visar en ny studie, där drygt fyratusen personer deltog. Över hälften, 56%, uppgav att de tycker att video är mer engagerande än andra format, och 46% föredrar video framför annat innehåll. Av Millennials hade 66% involverat sig med ett varumärke efter att ha sett en video, jämfört med 53% av alla konsumenter.
Canon väljer influencers framför proffs
I över 20 år har Canon använt sig av professionella fotografer i sin marknadsföring, men nu väljer kameraföretaget att gå över till influencers. I en uppmärksammad kampanj ny iscensätter Youtubern ”devinsupertramp” ett så kallat ”slip and slide” rakt ut från ett flygplan, där ett stort gäng kastar sig ut från flygplanet på badleksaker – och självklart förevigas det hela med Canons nya kamera.