Äkta vara – fundamentalism eller kvalitetskoll?

Diskussionerna om Mats-Eric Nilsson och hans bok Den hemlige kocken har länge debatterats flitigt i medier och runt middagsbord. Mycket positivt har sagts men även kritiska röster har höjts. En av de sistnämnda är journalisten Karin Ahlborg som i en artikel i Aftonbladet hävdar att konsumenterna blir lurade av Mats-Eric och hans jakt på E-nummer. Citygross har nu gått ut med en märkning som vägleder kunderna till vettig mat, alla E-nummer med ett fåtal undantag, är portförbjudna i matvarukedjans sortiment. Märkningen är signerad Mats-Erik Nilssons företag Äkta Vara. Enligt Ahlborg skjuter de två aktörerna över målet då ett flertal ”oskyldiga” produkter som exempelvis askorbinsyra, som numera är begåvat med ett E-nummer, faller under bilan. Frågan är om den rådande diskussionen kommer att växa och utvecklas till ett mer nyanserat spörsmål om vad vi stoppar i oss och hur vi benämner detta.

Eller är det så att svart eller vitt alltid är roligare än gråskalan?

Pialena Krischél

PR-konsult

7135
2024-06-12

Praktikant-Mariann: Ingen dag är den andra lik när du har praktik på Prat PR

5972
2024-05-14

Prat PR söker PR-konsult med projektledar- egenskaper

3892
2024-03-13

Så väljer du rätt influencer att samarbeta med