Äkta vara – fundamentalism eller kvalitetskoll?

Diskussionerna om Mats-Eric Nilsson och hans bok Den hemlige kocken har länge debatterats flitigt i medier och runt middagsbord. Mycket positivt har sagts men även kritiska röster har höjts. En av de sistnämnda är journalisten Karin Ahlborg som i en artikel i Aftonbladet hävdar att konsumenterna blir lurade av Mats-Eric och hans jakt på E-nummer. Citygross har nu gått ut med en märkning som vägleder kunderna till vettig mat, alla E-nummer med ett fåtal undantag, är portförbjudna i matvarukedjans sortiment. Märkningen är signerad Mats-Erik Nilssons företag Äkta Vara. Enligt Ahlborg skjuter de två aktörerna över målet då ett flertal ”oskyldiga” produkter som exempelvis askorbinsyra, som numera är begåvat med ett E-nummer, faller under bilan. Frågan är om den rådande diskussionen kommer att växa och utvecklas till ett mer nyanserat spörsmål om vad vi stoppar i oss och hur vi benämner detta.

Eller är det så att svart eller vitt alltid är roligare än gråskalan?

Pialena Krischél

PR-konsult

4067
2024-09-10

Ungdomsbarometerns undersökning om Generation Alpha

7488
2024-09-10

Säg hej till vårt senaste tillskott på Prat PR – Stefan Rydheim!

3352
2024-08-29

7 tips för en slagkraftig debattartikel