Förstasidorna och löpsedlarna vi minns

Minimalistiska och kärnkraftiga förstasidor är ett grepp vi ser mer och mer av i och med den spridningen de får i sociala medier. Expressens omslag efter valresultatet har blivit en snackis både inom branschen och internationellt. Konceptet med enkla och slagkraftiga omslag är inget nytt. Prat PR listar löpsedlarna och förstasidorna vi minns.

SD- löp

Aftonbladets löpsedel den 12 september 2001 ställer frågorna som alla vill ha svar på.

Vem varför- löp

Detta omdiskuterade löp från 1993 syftar till en opinionsundersökning som visat på vad svenskarna tyckte om invandringar och flyktingar. Löpet ledde inte bara till folkstorm utan också till en chefredaktörs avgång. Det hjälpte inte att löpet dagen efter detta var: ”Ta hand om dem!”

Kör ut dem - löp

Alla kanske inte minns det men Aftonbladets löp från den 26 juni 1959 ansåg att en bild sa mer än en rubriksättare förmådde. Ingemar Johansson var världsmästare i boxning.

Ingemar Johansson- löp

Expressens löp från i måndags har retweetats mer än 650 gånger. Formatet löpsedel är perfekt för sociala medier, kort, rappt och slagkraftigt. Löpsedeln kommer att fortsätta spridas och delas på sociala medier, där den både kommer firas och väcka anstöt. Länge leve löpet!

Uppdatering 18/9:

I dagens DN Stockholm kan vi se ännu ett exempel på det vi skrev om igår.

DN

Inlägget är skrivet av en av våra praktikanter: Johan Axelsson gör sin femte termin på Linnéuniversitet i Växjö och kommer vara med oss fram till jul.

Bilderna är tagna från respektive medias hemsida samt Svd.se

4705
2021-06-02

Snyggare profilbild: Tips för ett personligt varumärkesbyggande

4694
2021-06-01

Peter Malmdin: ”Så vet du om din PR-byrå har en god kreativ höjd”

4647
2021-04-30

Native: Detta ska du mäta