Google AuthorRank sätter fokus på skribenten

Några av de senaste tillskotten till Google+ har kommit till tack vare Googles önskan att kunna identifiera, indexera och ranka individuella contentproducenter för att ge användare mer relevanta och kvalitativa sökresultat.

De två viktigaste komponenterna är Authorship och AuthorRank. Google Authorship möjliggör att man som registrerad användare av Google+ kan få sin profil kopplad till de artiklar man publicerar. AuthorRank ska, enligt den allmänna uppfattningen, ranka de anslutna författarna baserat på hur stort genomslag och hur bra omdöme tidigare publiceringar fått.

Om du vill läsa mer om Google Authorship, AuthorRank och vad som skiljer de båda begreppen åt kan jag rekommendera .

Vad betyder det här för företag, media och individuella skribenter?

På senaste tiden har man kunnat bevisa att content signerat med Google Authorship verkligen driver mer trafik jämfört med motsvarande ”anonymt” content. Den logiken är ingen överraskning i sig då tidningar länge arbetat med att marknadsföra sig genom namnkunniga skribenter för att locka läsare. Men det som gör det här spännande är att skribenter kommer kunna använda sin ”signatur” oavsett plattform så länge den kopplas till skribentens profil. Möjligheterna är många men här är två möjliga framtidsscenarion som både företag och skribenter måste ta ställning till:

Skrivandets Robin van Persie
Om skribenters genomslag och popularitet leder till att visst content hamnar högre i sökresultaten kan detta leda till ett mer taktiskt köpande av skribenttjänster. Tänk dig ett krisscenario där ett företag vill att deras budskap ska ha högre genomslag än konkurrentens. Vore det då inte logiskt att köpa in tjänsten av någon av de mest populära skribenterna vars AuthorRank är högre än skribenten hos konkurrerande företag? I så fall är parallellen till dagens fotbollssuperstjärnor relevant. Kanske kommer morgondagens stjärnskribenter, likt fotbollens Zlatan och Robin van Persie idag, köpslå med lojalitet och samvete för att gå dit lönekuvertet är tjockast?

Det personliga varumärket vs. företagets varumärke
För företag där man arbetar med personliga avsändare av content är det här så klart en möjlighet för ökad spridning. Om medarbetare publiceras och får bra mottagande i andra medier än företagets egna, borde det också leda till att de texter de publicerar för företaget ökar i relevans jämfört med helt anonyma företagstexter. Men här finns också en risk. Vad händer om en författare med koppling till ett företag råkar ut för en skandal eller går till en konkurrent?

Som sammanfattning kan man konstatera att om alla rykten och spådomar kring Authorship och AuthorRank slår in kommer det att påverka hur vi arbetar med och ser på individuella skribenter, företag och medier. Det ska bli spännande att se utvecklingen under 2013.

4067
2024-09-10

Ungdomsbarometerns undersökning om Generation Alpha

7488
2024-09-10

Säg hej till vårt senaste tillskott på Prat PR – Stefan Rydheim!

3352
2024-08-29

7 tips för en slagkraftig debattartikel