GP:s ledarskribent Malin Lernfelt skrev igår en rätt sur artikel där hon starkt kritiserade SJ för att de inte använder twitter år 2010.
Det som blev så fel, och mycket komiskt, är att SJ flitigt twittrar sedan ett och ett halvt år, och i medievärlden ofta citeras som exempel på företag som använder sociala medier för att ha en snabb, effektiv och direkt dialog med sina kunder. Alla kan så klart göra fel, men att en journalist inte ens orkar googla för att göra en enkel informationsinsamling innan hon går till attack med kritiska och bestämda åsikter, det är väldigt illa. Det som jag tycker är mest underligt är att när man väl upplyst henne om SJ:s aktiva twittrande, i stället för att erkänna sitt slarv vilket ju kan hända alla, i ett ganska meningslöst försök att rädda ansiktet lade skulden på läsarna och menade att SJ borde twittra dygnet runt och inte bara på vardagar kl 9-16. Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta.
OBS: artikeln har kraftigt redigerats och i stället för den ursprungliga rubriken ”Dags att SJ börjar twittra” hittar man den mildare ”Twitter hjäper resenären”. En helt annat artikel och ton alltså. Följ diskussionen på twitter #lernfelt