Ett tjugotal större svenska bloggare har åtagit sig att följa de pressetiska regler som Journalistförbundet sedan länge ger sina medlemmar. Det står att läsa i det aktuella numret av Journalistförbundets medlemstidning Journalisten. I ett reportage på temat ”etiska minfält” tar man bland annat upp hur bloggare utsätts för ”påtryckningar” från företag och PR-konsulter som vill köpa positiva inlägg.
Det är inte det att bloggarna inte längre vill ha gratis produktprover, de vill bara ha samma relation till företag som övriga media. Det vill säga: bloggarna vill att företagen ska köpa annonser när de vill göra reklam. Det redaktionella materialet, som exempelvis recensioner av nya produkter, vill bloggarna styra över själva.
Så här står det på första sidan av bloggen daisybeauty.com: ”Daisy Beauty och våra bloggare följer de svenska pressetiska reglerna”. Vilket jag antar är ett budskap till läsarna om seriositet. Ett läppglans som får högt betyg är alltså verkligen uppskattat av bloggaren på riktigt, och inte bara ett köpt inlägg som skrivits och bekostats av tillverkaren.
Hur påverkar det här oss i PR-branschen? Jag tror inte att det påverkar oss särskilt mycket. De flesta av oss är redan väl insatta i de pressetiska förhållningsreglerna och har lång erfarenhet av nyhetsvärdering utifrån läsarnas synvinkel (oavsett media). Och en bra nyhet är alltid en bra nyhet.
Men vi har sett en del PR-konsulters klantiga placeringsförsök publiceras i bloggar på senaste tiden. Alltså i bloggar som fortfarande inte anammat de pressetiska reglerna utan forsätter publicera negativ kritik utan att ge personer som kritiseras tillfälle att bemöta kritiken samtidigt. Därför kan det inte skada att fräscha upp etikkunskaperna en aning!