Så skriver du ett bra pressmeddelande – 10 tips

Så skriver du ett bra pressmeddelande - 10 tips

 

Pressmeddelanden kan vara ett effektivt verktyg för att få förtjänad publicitet kring nyheter och budskap – om den skrivs på rätt sätt. Journalister kan få flera hundra pressmeddelanden per dag, så det gäller att vara konkret, relevant och trovärdig för att sticka ut. 

Innan du börjar…

Du bör först nyhetsvärdera ämnet som du ska skriva pressmeddelande om. Detta för att göra en bedömning om nyheten är tillräckligt relevant att kommunicera till media.

• Finns det ett medialt intresse?
• Är det något nytt, aktuellt, spännande eller unikt?
• Vilka medier kan detta vara intressant för?
• Vilken målgrupp kan nyheten vara relevant för?

Nästa steg är att samla materialet du behöver för att skriva pressmeddelandet. Detta kan till exempel vara produktinformation, bilder, statistik eller intervjuer med nyckelpersoner. Se till att inte kommunicera för många nyheter i samma pressmeddelande – håll dig till ett fåtal huvudbudskap.

10 tips när du skriver ett pressmeddelande

1. Ett pressmeddelande består vanligtvis av Rubrik, Ingress, Brödtext, Kontaktinformation och Företagsinformation.

2. Använd ett så enkelt språk som möjligt och undvik interna förkortningar eller lingo! Kort och koncist är bättre än långt och krångligt.

3. Håll dig till fakta – undvik adjektiv och för mycket utsvävningar. Det går att skriva ett intressant pressmeddelande ändå, och du vinner respekt hos media.

4. Kom ihåg dina huvudbudskap. Ha med dem tidigt i texten. Om pressmeddelandet är bra skrivet kan journalisten mycket väl ta din text och använda den med få ändringar, så se till att den första halvan av pressmeddelandet innehåller det allra viktigaste.

5. Använd tredje person – inte direkt tilltal. Detta varierar lite från bransch till bransch – men försök att undvika du-form.

6. Var försiktig med rubriken. Det är frestande att använda något smart och roligt, men detta är rubriksättarens jobb. Det är bättre att din rubrik beskriver storyn. Den ska dock inte vara tråkig!

7. Redigera, redigera, redigera. Om du kan säga något med färre ord ska du alltid göra det. Ett pressmeddelande får gärna rymmas på ett A4 och bör inte vara längre än två sidor.

8. Glöm inte högupplösta pressbilder, rörligt material och pris- och produktuppgifter om det finns.

9. Undvik intetsägande citat. Citaten får gärna komplettera övrig information i pressmeddelandet, samt förstärka budskapen – då är det större chans att citatet blir publicerat.

10. Korra och korra igen. Läs texten högt för dig själv, eller be en kollega läsa igenom det innan det skickas ut till media. Se även till att externa länkar och kontaktuppgifter är korrekta.

Skrivet av Prat PR
Dela artikeln
7135
2024-06-12

Praktikant-Mariann: Ingen dag är den andra lik när du har praktik på Prat PR

5972
2024-05-14

Prat PR söker PR-konsult med projektledar- egenskaper

3892
2024-03-13

Så väljer du rätt influencer att samarbeta med