640 000 kr per sekund?

Super Bowl-fan

Igår ägnade vi oss åt lite huvudräkning på lunchen. Temat var Super Bowl. Ni vet, världens största reklamjippo som äger rum nu på söndag. Eller?

I Sverige är intresset för amerikansk fotboll, för att uttrycka det försiktigt, väldigt lågt. Det är nog fler som dagen efter matchen vet allt om Bruce Springsteens halvtidsshow eller kvällens bästa reklam, än vilket lag som faktiskt vann matchen.

Men uppståndelsen handlar förstås inte bara om självaste Super Bowl-aftonen; vad som sänds i tv-rutan just där och då. Flera veckor (om inte månader) innan matchen skrivs, rapporteras och till och med forskas det om vilka som betalar världens högsta pris för att synas i tv.

Enligt uppgifter kostar det cirka 3 miljoner dollar att köpa en halv minut av tv-tiden och frågan man ställer sig är förstås: ”Är det värt så mycket?” Vi kom fram till att det nog kan löna sig. Med tanke på den uppmärksamhet och den respekt det kan innebära att ha en reklamspot under Super Bowl, kan det definitivt löna sig.

Reklamen kan till och med leda till en nationell debatt. Titta bara på ”gay-dating-sajten” Mancrunch.

Vad tror ni företagen betalar för? Är det främst den faktiska exponeringen (cirka 100 miljoner tittare) under de 30 sekunder man betalar för, eller är det själva snacket om varumärket och deras reklam?

Skrivet av Prat PR
Dela artikeln
8094
2025-11-18

Om vi ska vara relevanta måste vi sluta spegla en verklighet som inte finns

7817
2025-06-16

Praktikant-Josefine: Prat PR har varit en trygg och inspirerande miljö

7968
2025-06-05

Praktikant-Nellie: Att få bredda min kompetens hos Prat PR har varit ovärderligt!