Arla – Lev i muet
Arla – Lev i muet
”Lev i muet” blev en symbol för att varva ner och inte gråta över spilld mjölk. Ett mindset som är extra aktuellt efter vad många upplever som ett riktigt skitår (2020). Tillsammans med ett flertal ambassadörer och nedslag under året ville vi uppmuntra svenska folket att varva ner med ett stort glas mjölk, luta sig tillbaka och ta dagen som den kommer. Helt enkelt hitta till sin inre styrka.
Med kampanjen ville vi väcka engagemang i media (traditionella och sociala) och hos allmänheten – med primärt fokus på att lätta på samtalet kring mjölk och på så sätt föryngra drycken mot målgruppen. PR-arbetet ska lyfta både kampanjen och Arla.
Tjänster
- Influencer marketing
- PR
- Events
- Annonsering SoMe
- Produktion SoMe
- Influencerutskick
- Produktion (spellista på Spotify & merch)
Kampanjen i siffror
- 5 nyfikna kvigor ville gärna vara med framför kameran vid inspelningen
- 3,8 miljoner svenskar nåddes
- 35 publiceringar i traditionella medier
- 181 länkklick till bokningssidan för KoBT
- 17 KoBT besök på 4 olika gårdar runt om i Sverige
Uppdrag
Välbefinnande är en fråga som står högt på dagordningen bland unga just nu. Många upplever en press på att prestera, synas och agera. Trenden förstärks av att den digitala utvecklingen går mot kortare och snabbare intryck, och en allmän oro inför framtiden. Det finns en längtan tillbaka till ett enklare, mer avslappnat förhållningssätt till omvärlden.
Prat PR har fått i uppdrag att ta fram ett kreativt PR-koncept, inklusive en aktiveringsplan, som på ett nytt och oväntat sätt höjer mjölkens status bland unga, primärt målgruppen 16–33 år, som skapar en snackis och engagemang samtidigt som det påminner målgruppen om att dricka mjölk.
Genomförande
Vår lösning blev kampanjen ”Lev i Muet”, ett mindset som är extra aktuellt efter vad många upplever som riktiga skitår. Tillsammans ville vi uppmuntra svenska folket att varva ner med ett stort glas mjölk, att luta sig tillbaka och ta dagen som den kommer och helt enkelt hitta till sin inre styrka. Inte gråta över spilld mjölk. Lev i muet är ett mantra för en mer avslappnad livsstil helt enkelt.
Genom tre större nedslag; Lev i Muet, White Noise och KoBT, nådde vi med olika vinklar ut till målgruppen på ett humoristiskt och harmoniskt sätt för att skapa en förbättrad bild av Arla mjölk.
Detta gjordes genom pressmeddelanden, influencersamarbeten, pressutskick, Lev i muet-merch, innehåll i sociala medier och PR-aktiviteter i form av en rogivande spellista och KoBT-event där allmänheten fått boka in sig för en KoBT-session på Arlagårdar runt om i Sverige och spendera lite rofylld tid med en ko.
Resultat
Vi fick en fin spridning i media så väl som uppmärksamhet i sociala medier. Med 37st publiceringar i olika medier samt digital spridning via kreativa utskick och influencersamarbeten nådde vi en total räckvidd på 3 826 045.
Kampanjen var uppskattad av konsumeter som fick chansen att besöka Arlagårdarna och responsen på sociala medier har varit positiv. Sammanfattningsvis har kampanjen som helhet bidragit till ett stort engagemang som förhoppningsvis bidrar till en mer positiv attityd mot mjölk.



