Stort genomslag för McVitie’s tävling
McVitie's
Stort genomslag för McVitie's sommartävling
Uppdrag
Prat PR har haft uppdraget att utveckla en varumärkesplattform för McVitie´s för att stärka svenska konsumenters relation till det brittiska varumärket och säkra deras starka ställning på digestivekex.
Med konceptet ”My unique McVitie’s Moments”, vill McVitie’s äga det där specifika ögonblicket när man verkligen är sugen på kex. Under sommaren 2020 ville McVitie’s göra en kampanj som skulle pågå från april till juli. Uppdraget var att det skulle engagera både konsumenter och butikskedjor. Uppgiften var också att aktiviteten skulle lyfta hela sortimentet av Mcvitie’s produkter samtidigt som vi skulle fokusera på Original Digestive.
Lösning
Eftersom kampanjens huvudmål var att stödja det övergripande varumärkesmålet, det vill säga – öka medvetenheten om varumärket, skapade Prat PR en sommarkampanj på temat ”Utflykt med McVitie’s”. Idén byggdes upp kring en nationell tävling. Kampanjen omfattade lokala butikstävlingar runt om i Sverige och en nationell tävling kopplad till en kampanjsida.
Vår lösning var att använda Folkhälsomyndighetens rekommendationer till vår fördel, vi skapade ett picknick-kit perfekt för sommarens alla utflykter. Detta gjorde vi till en stor tävling där man fick gissa rätt på olika platser runt om i vårt avlånga land. Varje vecka drog vi en vinnare av ett somrigt McVitie’s utflyktskit och en vinnare kammade hem storvinsten - en drönare.
Förutom kampanjsida och butiksmaterial, tog vi även fram lekfulla poster för McVitie’s sociala medier som pushade för tävlingen.
Resultat
Resultaten från kampanjen överträffade alla förväntningar. Vi hade totalt 11 484 deltagare i tävlingen. Under aktiviteten såg vi även en stor ökning av engagemanget på McVitie’s sociala mediekanaler. Både antalet följare och engagemangsgraden tog ordentlig fart. Kampanjens räckvidd var över 2 000 000, antalet följare på Instagram ökade med nästan 100% och engagemanget för vissa inlägg var över 11% vilket för kunden var fantastiskt. Viktigast av allt var ändå succén på butiksnivå där kampanjen slog alla säljrekord.