Elvie skapade ett Föräldrakontrakt
Elvie
Juridiskt bindande Föräldrakontrakt för att lyfta ojämnställt föräldraskap

UPPDRAG
Att ta hand om ett litet barn kan slita på den starkaste av relationer, och många mammor känner sig ensamma med amningen som ofta tar mycket tid och kraft. Det här ville femtechbolaget Elvie belysa med en varumärkesbyggande PR-kampanj.
GENOMFÖRANDE
Utifrån insikten att många föräldrar har det jobbigt i relationen under småbarnsåren skapades ”föräldrakontraktet” - ett juridiskt bindande avtal som kan tecknas för att komma överens om en jämställd fördelning av föräldraansvaret. Bryter man mot avtalet får man ”böter” i form av egentid som skänks till partnern. Avtalet gjordes tillgängligt på elvie.com och en Sifoundersökning genomfördes för att kartlägga föräldraskapets utmaningar. Relationsexperten Linn Heed kopplades även in som talesperson. Strax innan mors dag bearbetades såväl nyhetsmedia som livsstilspress, och influencers med små barn fick ett kit skickat till sig med kontraktet.
RESULTAT
Kampanjen resulterade i 20 artiklar och influencerinlägg och en räckvidd på 2,6 miljoner - ett strålande resultat för ett nytt varumärke på den svenska marknaden. Bland höjdpunkterna fanns flera radiointervjuer med experten Linn Heed samt detaljerade artiklar på stora sajter som hänt.se och metromode.se. Några hundra konsumenter besökte även kampanjsajten där kontraktet fanns att ladda ned.