Grön lansering inifrån och ut
Kvik
Grön lansering inifrån och ut

Under hösten 2020 lanserade kökstillverkaren Kvik två nya kök med fronter tillverkade av återvunna PET-flaskor och certifierat trä. I nära samarbete med Prat PR planerades en långsiktig lansering med bearbetning av utvald press under ett par månader. Det resulterade i ett stort genomslag i media.
Den danska kökstillverkaren Kvik har lanserat köksserierna Ombra och Pavia med bland annat fronter i återvunna PET-flaskor och certifierat trä. En viktig milstolpe för Kviks hållbarhetsresa.
Prat PR fick uppdraget att lansera nyheterna mot media
Pressbearbetningen mot utvalda medier påbörjades redan flera månader före lanseringen i september. 15 medier deltog i en digital pressträff som hölls såväl i Danmark som Sverige. För att rama in presentationen fick alla deltagare en trevlig dansk-inspirerad frukost skickad till sig att avnjuta medan nyheterna presenterades. Efter pressmötet bearbetades media i omgångar fram till att köken lanserades i butik.
Synlighet i media gav resultat
Den goda framförhållningen och gedigna uppföljningen föll väl ut. Nyheten mottogs väl och de viktiga budskapen kring hållbarhet samt återvunna och certifierade material kommunicerades. Resultatet var tydligt, 29 pressklipp i print- och digitala medier. Medier som Allt i hemmet, Svenska Dagbladet, Residence, Elle Decoration, Sköna Hem, Plaza Kök & Bad och Hus & Hem skrev om köken. Totalt sex helsidor i printmedia. Och den absolut bästa feedbacken fick man av kunder som kom till Kvik-butikerna efter att ha läst om lanseringen i tidningarna.