Hållbara val: en 360-kampanj som nådde 2,5 miljoner svenskar
KRAV
Hållbara val: en 360-kampanj som nådde 2,5 miljoner svenskar
Utmaning
Sommaren 2018 var den varmaste och torraste på 260 år, vilket starkt påverkade de hårt arbetade ekologiska bönderna. Klimatförändringarna seglade upp till toppen av agendan inför höstens riksdagsval. För KRAV, den ledande miljömärkningen för mat, öppnades en historisk möjlighet att lyfta frågan om miljö och klimat mot konsumenter.
Lösning
En kommunikationsplattform byggd på konceptet ”hållbara val” aktiverades på en mängd plattformar - och gick från idé till verklighet på bara 15 dagar. Innehåll skapades för digitala och sociala kanaler, printannonser utvecklades och en PR- och influencerkampanj bidrog till att sprida ordet om KRAV-märkt mat och hur det är ett hållbart val för såväl konsumenter som bönder.
Resultat
Vår kampanjtracking visade fantastiska resultat mot satta mål:
- 11 % ökning av kännedom bland KRAVs målgrupp: från 21% till 32% under kampanjperioden.
- 2 500 000 svenskar nådda genom redaktionell PR (5x KPI)
- 240 000 svenskar nådda genom ett influencersamarbete (engagemangsgrad 2.29% jämfört med mål på120 000 och 2%)
- 930,694 interaktioner (3x målet på 310,000) i sociala medier med en genomsnittlig CPM på 50 jämfört med målet på 154.
Citat från kund:
”Vi imponerades oerhört av Prat PRs snabbhet och kreativitet. Ett sammansvetsat team skapades på nolltid och kampanjtrackningen visade att kännedomen och förtroendet för KRAV ökade.”
- Henrika Thomasson, Director of Communications, KRAV
Kampanjfilmer