När TV-innehåll styrs av digitala spridningsfaktorer

Under våren har programmet Breaking News med Filip och Fredrik börjat sändas igen på kanal 5. Programmet dras med programledarduons sämsta tittarsiffror någonsin på Kanal 5. Man kan väl kanske kalla programmet för Sveriges enda dagliga nyhetsdrivna talkshow, med förlagor som The Daily show eller The Late Show. Den största inspirationskällan verkar dock vara Jimmy Kimmel, som genom stunts som det här skapade rubriker som ”Jimmy Kimmel Wins the Internet”.

Kimmel är känd för att, förutom att vara en hyfsat rolig typ, på löpande band skapa klipp som blir virala. Klassiker som F***ing Matt Damon och kontringen F***ing Ben Afleck har sett miljontals gånger på Youtube och ABC.com, vilket har varit syftet med filmerna. Kimmel vet att klipp både lever längre och ses av fler människor online än live i hans program. Det är just det här som Filip och Fredrik den senaste tiden verkar haft i åtanke.

Bara de senaste veckorna har programmet, och dess programledare, skapat rubriker som ”Hoppas att allt går åt helvete.” med anledning av Prinsessan Sofias Project Playground och ”Efter bråket: Jessica Almenäs blir vikarie för Filip Hammar” med anledning av en schism mellan Filip och Jessica.

Det senaste tilltaget är deras ”kupp” mot SVT, där de hissade den Nordkoreanska flaggan utanför TV-huset i Stockholm. Filip och Fredrik ville demonstrera att SVTs bevakning av det kungliga bröllopet mellan Carl-Philip och Sofia liknande de Nordkoreanska mediernas rapportering av Kim Yong-Il och Kim Jong-Un.

Programmet dras med halvtaskiga tittarsiffror varför det luktar klickfiske om den senaste tidens offentliga bråk mellan TV-duon och diverse anda människor och institutioner. De har förstått växelverkan mellan digital spridning och tittarsiffror. Om strategin genererar ökade tittarsfiffror, vilket jag tror är syftet, återstår att se. I skrivande stund verkar det inte så.

7505
2025-01-22

Praktikant-Alice: Jag har fått prova på allt mellan himmel och jord!

7723
2024-12-16

Så blir trenderna för 2025 enligt Ungdomsbarometern

7686
2024-12-13

Prat PR utsedda till Branschvinnare!