NIVEA Derma Skin Clear

Tvättäkta succé för ny rengöringsserie från NIVEA

I början på 2023 lanserade NIVEA den kompletta rengöringsserien Derma Skin Clear. För att lansera den nya produktserien genomförde Prat PR såväl PR aktiveringar som influencerkampanjer och ett influencerevent. Sanna Jörnvik är ambassadör för produktserien. Räckvidden för lanseringen landade på över 4 miljoner!

Tjänster

  • Lansering mot media, med pressbriefing, produktprover och pressmaterial
  • Influencer marketing
  • Influencer event
  • Produktutskick till influencers

Kampanjen i siffror

  • 30 deltagande profiler på event varav 29 publicerade totalt 54 nedslag
  • 4 173 544 i potentiell räckvidd för publicerade inlägg från deltagande profiler
  • 229 000 svenskar har nåtts av produktnyheterna i traditionell media (förtjänat)
  • 18 publicerade inlägg generade genom produktutskick till influencers
  • 7 sponsrade nedslag med ambassadören Sanna Jörnvik med en reach på 416 505. EG-rate 4,98 % i snitt

Bakgrund

Prat PRs uppdrag var att lansera NIVEA Derma Skin Clear – NIVEAs första rengöringsserie mot acne. Den kompletta rengöringsserien DERMA Skin Clear framtagen för att passa i åldrarna 14 till 50 år och som utlovar synligt förbättrad hud på bara 7 dagar. Stjärnan i serien är NIVEA DERMA Skin Clear Chemical Exfoliator med nyckelingredienser som salicylsyra och niacinamid.
Målet var att positionera NIVEA som expert inom rengöring samt övertyga målgruppen om fördelarna med NIVEA Derma Skin Clear-serien. Våra aktiveringar skulle driva såväl produktkännedom som försäljning. 

Genomförande

För att lansera produkten mot media och KOLs anordnade vi en press briefing där NIVEA presenterade den nya serien för 33 deltagare. För att lyfta produkten hos den aktuella målgruppen initierade vi flera samarbeten med influencers. Sanna Jörnvik, som under en stor del av sitt liv har haft aknebenägen hud, är ambassadör för den nya produktserien och har lyft produkten flertalet gånger genom nedslag i sina sociala mediekanaler. Sanna hostade även ett event tillsammans med NIVEA där 30 profiler deltog. Under kvällen presenterades den nya produktserien, god mat & dryck avnjöts och Molly Sandén uppträdde under kvällen till gästernas stora överraskning. Efter eventet skickades även en brandad låda, innehållandes produktserien och en hälsning från Sanna till 25 relevanta profiler som generade ett stort antal publiceringar.

Resultat

NIVEAs nya rengöringsserie har genom den strategiska lanseringsplanen nått ut till miljontals svenskar i den önskade målgruppen. Eventet, samarbetena samt produktutskicken har även bidragit till att andra influencers, samt privatpersoner har kommenterat och lyft produkterna i sina kanaler. Såväl NIVEA som varumärke samt produktserien har synts tydligt genom kampanjperioden där ett stort fokus har varit på hur produkterna ska användas samt vilka ingredienser de innehåller för att lyfta NIVEA som världsledande expert inom hudvård.

Fler case

Skrivet av Prat PR
Dela artikeln
7457
2024-08-21

Min Bregott-bytta

7234
2024-03-08

A fairytale world of skincare

7173
2024-02-16

Skin confidence i 360 för Eucerin