NIVEA ft Molly Sandén

För alla livets sidor

NIVEA har länge haft lojala kunder inom de övre åldersgrupperna (35+), men en utmaning att fånga de yngre konsumenterna. För att skapa relevans hos en yngre målgrupp inledde Prat PR ett långsiktigt ambassadörskap med Molly Sandén för kampanjen ”För Alla Livets Sidor”. Kampanjen och samarbetet med Molly belönades med priset ”Årets Kampanj” på Influens Awards 2022.

Tjänster

  • Ambassadörskap
  • Influencerstrategi
  • Produktion SoMe/reklam
  • PR
  • Events
  • Annonsering SoMe
  • Kampanjmaterial producerad tillsammans med Able Film

Kampanjen i siffror

  • 42% tog någon form av action efter att ha sett kampanjen
  • 10% har köpt en NIVEA-produkt efter att ha sett kampanjen
  • 53% av de som sett kampanjen är positiva till den
  • 37% har en mer positiv bild av NIVEA efter att ha sett kampanjen
  • Kampanjfilmen har streamats mer än 1,2 miljoner gånger
  • Ett kreativt utskick, NIVEA x Molly som genererade 728 100 i potentiell räckvidd

Bakgrund

NIVEA har en trogen kundkrets som köpt deras produkter sedan lång tid tillbaka. Dock har varumärket haft en utmaning i att hitta en plats i de yngres badrumsskåp. Insiktsarbetet visade att många unga såg NIVEA som ett varumärke för mamma eller mormor - inte ett modernt märke med hudvård de själva ville använda. Varumärket behövde kopplas till yngre värden: energi, självförtroende och känslan av att stå upp för sig själv och andra.

Genomförande

Kampanjen med Molly mynnade ut i färgstarkt material i sociala medier, online, bio och hos paid partners och lyfte livets alla upp- och nedgångar samtidigt som målgruppen fick hudvårdsinspiration. Kampanjen bidrog även till varumärkesbyggande PR under event och framträdanden som gjordes tillsammans med NIVEA samt förtjänat content på sociala medier. Molly uppträdde på Åhléns inför 100-tals besökare samt anordnade en träff för ett tiotal glada fans som vunnit i en tävling som Prat PR initierade och projektledde. I rollen som ambassadör uppträdde Molly också under ett intimt event tillsammans med NIVEA x Sanna Jörnvik som blev väldigt uppmärksammat i sociala medier som nådde ut till miljontals svenskar.

Prat PR stod bakom konceptet, strategi, projektledning samt produktionsledning av film- och fotoproduktion för kampanjen.

Resultat

Kampanjen har mottagits väl av målgrupperna under kampanjperioderna under 2021* och 2022**. Genom att utveckla en influencerstrategi och kroka arm med Molly har vi kunnat nå fler unga och gjort NIVEA till ett relevant varumärke för flera. Utöver bred räckvidd och fint mottagande av målgruppen lyftes också kampanjen och samarbetet i Resumé och utnämndes till Årets Kampanj på Influencer Awards 2022.

* 400 respondenter, vecka 22 (2021), OMD Insight and partners.

**501 respondenter, vecka 33 (2022), OMD Insight and partners.

Citat

- Vi är väldigt glada över att fortsätta vårt samarbete tillsammans med Molly Sandén som ambassadör för NIVEA. Molly är en otroligt stark profil som våra konsumenter, inte minst i de yngre målgrupperna, uppskattar och kan relatera till. Det märks inte minst på förra årets kampanjfilm som på Youtube har streamats över 1,2 miljoner gånger. Vi ser fram emot ytterligare ett starkt år tillsammans med Molly Sandén som ambassadör för vårt varumärke, säger Elin Pudelski, Brand Manager på NIVEA Sverige.

Fler case

Skrivet av Prat PR
Dela artikeln
7234
2024-03-08

A fairytale world of skincare

7173
2024-02-16

Skin confidence i 360 för Eucerin

5941
2023-09-22

NIVEA Derma Skin Clear