Proffsiga matbilder från PRAT-studion
Rydbergs
Proffsiga matbilder från PRAT-studion
Utmaning
Foodmark producerar flera av Sveriges mest kända och älskade livsmedel inom kategorierna sallader, såser, dressingar samt messmör och mjukost. Inom sitt segment har varumärket Rydbergs också flera produkter som passar extra bra för många av våra högtider. När Rydbergs 2020 utökade sitt sortiment av växtbaserade produkter med en ny vegansk rödbetssallad och en vegansk coleslaw – behövde de hjälp med att ta fram snygga inspirerande matfotografier att använda både i tryckt och digitalt format. Dessutom önskade de nya bilder på tema jul och nyår. Bilderna skulle kunna användas till produktblad, printannonser, annonsbanners, broschyrer, kampanjmaterial, sociala medier, digitalt på hemsida, mm.
Uppdraget var att styla och fotografera nya bilder till en bildbank på olika serveringar/uppläggningar med Rydbergs produkter.
Lösning
Målgruppen är framförallt att nå ut till restauranger, caféer, hotell och gatukök. Materialet skulle utgå från Foodmarks grafiska manual men ha stort fokus på inspiration och användningsområde. Innan vi började ta fram en lista på vad som skulle fotograferas, tog Prat PR fram ett idékoncept och bildmanér för att fånga den rätta känslan i vad bilderna skulle förmedla, och hitta ett långsiktigt bildspråk för Rydbergs att använda över tid.
Uppgiften var också att bildmaterialet skulle inspirera Rydbergs kunder och visa hur produkterna kan användas och locka kunderna att se nya möjligheter. När vi hade fått godkänt på konceptförslag, färg och form, tog Prat PR fram en bruttolista på olika rätter och skissade upp hur bilderna skulle fotograferas på en moadboard. Kunden deltog aktivt under processen och involverades hela tiden i hur Prat PR jobbade för att säkerställa, att när väl det var dags för fotografering, att alla var överens om vad som skulle göras och hur på plats i studion.
Resultat
Uppdraget resulterade i en portfölj med fina och inspirerande mat- och receptbilder, och ett fantastiskt roligt samarbete med involverade parter; teamet på Foodmark, teamet på Prat PR och vår duktiga fotograf Sandra Birgersdotter Ek.