Skin confidence i 360 för Eucerin

Skin confidence i 360 för Eucerin

Skin confidence i 360 för Eucerin

För att vara med och bidra till att öka acceptansen kring akne i hudvårdsvärlden och samtidigt skapa kännedom om Eucerins produktserie för aknebenägen hud ville Eucerin inleda ett ambassadörsskap med en influencer med synlig akne, som är stolt över sin hud och som har en historia att berätta. Valet föll på Yoella Nygren, en up-and-coming skin-positivity-profil inom aknecommunityn. Resultatet? Eucerin klättrade från plats 7 till 4 inom aknekategorin på apotek under 2023.

Tjänster

  • Ambassadörskap
  • Influencer marketing
  • PR
  • Person-PR
  • Annonsering SoMe
  • Produktion rörligt och stills SoMe
  • Influencerutskick
  • Contentproduktion
  • Landningssida
  • Natives
  • Redaktionella samarbeten
  • Event

Bakgrund

Eucerin är ett dermatologiskt hudvårdsvarumärke som bland annat erbjuder produkter för oljig och aknebenägen hud. Produkterna är framtagna tillsammans med hudläkare och har kliniskt bevisad effekt. För att få fler personer med akne att upptäcka produktserien DermoPurifyer Oil Control inleddes ett långsiktigt ambassadörskap med Yoella Nygren – en profil som under de senaste åren växt inom akne-communityt på Instagram där hon delar med sig av både utmaningar och budskap om skin confidence.

Utförande

Inom ramen för ambassadörskapet har vi arbetat 360 genom flertalet olika aktiveringar. Vi har anordnat fotograferingar för att skapa kampanjmaterial för apotek, annonser samt innehåll i sociala medier.

Under ett lärorikt event för influencers, press och hudläkare med fokus på akne genomförde vi ett panelsamtal där Yoella deltog och delade med sig av sin upplevelse av att få akne i vuxen ålder, vad hon tycker om produktserien DermoPurifyer samt vikten av inkludering och acceptans i hudvårdsreklam.

Som en del av ambassadörskapet har Yoella löpande publicerat inspirerande innehåll på Instagram och TikTok och vi har dessutom placerat henne i nativeartiklar hos VeckoRevyn, Mama, ELLE och Damernas värld.

Sist men inte minst fick Yoella även pryda en specialgjord kartong vi tog fram till ett influencerutskick för att ytterligare befästa henne som ansiktet utåt för serien.

Resultat

Målet var att bli topp 5 inom aknekategorin på apotek och under året klättrade Eucerin från plats 7 till plats 4. Vi har fått hundratals positiva kommentarer på Instagraminlägg med Yoella och allt tyder på att många verkligen längtat efter att få se en stor hudvårdsaktör som vågar visa äkta hud i sin reklam. En efterlängtad förändring som landat väldigt väl hos en bred målgrupp med akne!

Citat

– Det är viktigt för oss att vara med och påverka där vi kan och bidra till att en förändring sker inom hudvårdsvärlden, så att fler känner sig representerade. Med vårt samarbete med Yoella känner vi verkligen att vi tar ett viktigt steg i rätt riktning, säger Caroline Jarbeck, Brand Manager på Eucerin.

– När jag la upp den första bilden på mig själv med akne för några år sedan och läste kommentarerna blev det så tydligt att det inte bara är jag som tycker att det saknas representation av människor med akne, både i reklam och på sociala medier. Det känns stort att få vara med i den här förändringen till mer acceptans där allt känns mer äkta och naturligt och jag är stolt över att Eucerin valde just mig som ambassadör, säger Yoella Nygren, influencer och skin-positivity-profil.

Fler case

Skrivet av Prat PR
Dela artikeln
7234
2024-03-08

A fairytale world of skincare

5327
2023-09-22

NIVEA ft Molly Sandén

5941
2023-09-22

NIVEA Derma Skin Clear