Vi tog den italienska sommaren till ett novemberkallt Stockholm

Mutti

Vi tog den italienska sommaren till ett novemberkallt Stockholm

Utmaning

För att möta sina långsiktiga försäljningsmål för Sverige behövde den italienska tomatproducenten Mutti vinna marknadsandelar från konkurrerande konserverade tomatvarumärken och växthusproducerade färska tomater som var tillgängliga i butiker under hela året och som är smaklösa, dåliga i näring och med stor klimatpåverkan. 

Lösning

Vi ville visa upp passion, äkthet och hantverket bakom Muttis tomater som finns tillgängliga hela året med en perfekt solmogen smak. Vi skapade härliga filmer från de italienska tomatfälten och de passionerade bönderna som spreds i Muttis egna kanaler. I samband med detta genomförde vi även ett samarbete med Youtubern Matgeek som gjorde härliga reportage om Muttis tomater och hur produktionen går till.  

Utöver detta bjöd vi de novemberfrusna svenskarna på äkta italiensk värme på en iscensatt piazza mitt i gamla stan i Stockholm en mörk novemberhelg. På plats bjöd vi på äkta italiensk matglädje i form av olika tomaträtter upplagade av äkta pizza-bagare från Napoli och Muttis egna kock Carlo.  

Resultat

Vi bjöd över 5000 svenskar på pizza under dessa dagar. Med digitalt innehåll och spridning nådde vi över 2 miljoner svenskar vilket var långt över uppsatta mål.  

Filmerna från Matgeek har setts av över 25 000 tittare. 

Case-film

Skrivet av Agnes Westberg
Dela artikeln
7457
2024-08-21

Min Bregott-bytta

5635
2023-06-20

En svettig start på dagen med Klubb KESO®

5500
2023-03-09

Resan till VM med Kocklandslaget