2 av 10 köper varor på rekommendation av känd influencer
Svenskarna och internet
– 2 av 10 köper varor på rekommendation av känd influencer
Att få en produkt rekommenderad av en influencer är inte något man ska ta för givet. Det är ett viktigt och strategiskt arbete som kan ge effekt direkt, framförallt när det kommer till den yngre målgruppen.
Allt fler handlar online, det är en tydlig trend i Internetstiftelsens rapport ”Svenskarna och internet 2020” som släpptes idag – kanske inte så förvånande. Något som däremot är intressant är vad vi handlar och varför. En ny aspekt av mediekonsumtion som Internetstiftelsen har tittat närmare på är hur många som köpt en vara rekommenderad av en influencer.
Att köpa en vara som en känd influencer rekommenderat har 18 procent av internetanvändarna gjort enligt rapporten. Dem som sticker ut är främst yngre studenter, där 35 procent uppgett att de köpt något efter rekommendation av en influencer. Jämfört med dem som arbetar, där 18 procent uppgett att det handlat på efter att ha blivit rekommenderade av en influencer följt av 3 procent av pensionärerna.
Ser man på resultatet utifrån kön är det främst kvinnor som handlat på rekommendation av en influencer. Det är dubbelt så många kvinnor, nämligen 24 procent jämfört med 11 procent för män. I synnerhet är det unga kvinnor som gör det – exempelvis åldern 16–25 år där siffran är hela 55 procent.
På Prat PR är influencers en stor och viktig del av många kunders PR-arbete vid lansering av nya produkter och i form av att visa närvaro samt bygga varumärke. Nermin Ali som är projektledare och kommunikationsstrateg menar att samarbeten med influencers handlar om så mycket mer än att skicka ut produktprover till kända profiler.
– Jag ser att influencer marketing är viktigt för att kunna skapa en 360-kampanj. Överlag för att skapa en lyckad kampanj är det viktigt att skapa en röd tråd som kan anpassas i olika kanaler. En stor påverkanskillnad som influencers har är att människor idag ser influencers som en kompis. Vi ser dem som väldigt nära och tillgängliga, något som gör att vi litar på deras ord väldigt mycket och blir därigenom påverkade av vad de rekommenderar.
Läs hela rapporten ”Svenskarna och internet 2020” här.
Läs fler artiklar:
Så tar du fram ett influencer avtal
Så skapar du succé med influencer marketing
Så väljer du rätt kanal för ett influencer samarbete
Så mäter du effekten av ett influencer samarbete