Bästa ingredienserna för en slagkraftig PR-kampanj
Bästa ingredienserna för en slagkraftig PR-kampanj
Prat PR har startat 2021 med en hel drös trendspaningar som ger inspiration, skapar nyfikenhet och en känsla av hur vi gör det där – fast bättre. Här listar vi Prat PR:s bästa tips på en slagkraftig kampanj och delar med oss av tre kampanjer vi inspireras av just nu.
Varje vecka trendspanar Prat-teamet efter nya, spännande klipp och kampanjer att inspireras av. Det skapar motivation och boostar våra kreativa sinnen. En av våra kundansvariga projektledare Nermin Ali scannar ofta runt på de digitala plattformarna och kommer alltid med inspiration.
Nermin berättar att hon gillar PR kampanjer som är enkla att förstå och enkla att utföra. Det ska inte vara så komplicerat. Man ska känna att man är nära produkten och vad varumärket står för.
– Man ska inte behöva förklara varför man gör som man gör utan du som tittare ska få känslan av ”hur har man inte tänkt på det innan?” Det är smart kommunikation och också det som inspirerar mig. Ska jag behöva ta tid att förklara idén så är den inte tillräckligt slagkraftig, säger Nermin.
Nedan listar Nermin 4 viktiga delar att ta med sig för att lyckas skapa en slagkraftig kampanj:
Den måste göra ett intryck. Man måste känna något – det kan vara glädje, rädsla eller medkänsla. Man måste komma ihåg reklamen, men den måste också vara kopplad till varumärket. En reklam kan vara kul, men om ingen vet vilken produkt eller tjänst den kommunicerar så gör den ingen nytta för varumärket.
Den måste skapa uppmärksamhet. Det gäller att sticka ut och skapa känslor. Men devisen “allt går att sälja med mördande reklam” gäller inte i dagens transparenta värld där kunderna sitter på makten mer än någonsin. En lyckad reklamfilm måste sticka ut på ett sätt som hänger ihop med varumärket och känns trovärdigt.
Den måste vara minnesvärd. För det krävs inte bara en bra kreativ idé, utan också ett välskrivet manus som fångar tittaren eller mottagaren och gör att man minns reklamen, produkten eller tjänsten som den handlar om.
Den måste vara underhållande. Att jobba med humor är ett bra sätt att nå ut med ett budskap, men det är också svårt. Vad som anses roligt är individuellt och det kan skilja sig mycket mellan olika länder. Men att en reklamfilm har högt underhållningsvärde behöver inte vara lika med att den är rolig, utan att man tycker att den är värd att lägga tid på och att man vill dela den med sina vänner.
Ett klipp som vi alla älskade och som är ett gott exempel på en lyckad med reklam med högt igenkänningsvärde är detta klipp från Heinz.
Ett annat tips som jag tror vi alla kan ha både glädje och användning av är denna kampanj från Barilla. Tanken är att du ska glömma bort timern och istället sätta på en låt eller spellista som spelas lika länge som din pasta ska kokas. Smart va?
En annan smart kampanj där man nyttjat något som redan finns och är i ropet är denna smarta och enkla kampanj från Elgiganten.
TEXT: OLIVIA HILJEGREN
Läs mer från Prat.se
Prat PR representerar Tyska viner i Sverige. Läs artikeln här.
Har du koll på branschspråket? Läs hela artikeln här.
2 av 10 köper varor på rekommendation av en influencer. Läs hela artikeln här