Prat PR vinner anbudet att representera tyska viner i Sverige
Prat PR vinner anbudet att representera tyska viner i Sverige
The German Wine Institut har genomfört en upphandling bland flera PR-byråer på den svenska marknaden. I hård konkurrens har Prat PR vunnit anbudet och kommer att arbeta för Wines of Germany i Sverige de närmaste sex åren från och med 1 januari 2021.
The German Wine Institut arbetar med att marknadsföra tyska viner på export- marknader och har idag ett nätverk av 14 Wines of Germany representanter över hela världen, från Japan till USA. Anbudet gällde PR och marknadsföring i Sverige och var utformat med ett grundligt betygssystem där kreativitet, marknadskunskap, anpassning av budget och teamkompetens bedömdes.
– Prat PR levererade de mest kreativa och strategiska lösningarna på våra utmaningar för den svenska marknaden. Vi är helt trygga med att vi tillsammans med Prat PR kommer att modernisera och stärka bilden av tyska viner i Sverige de närmaste åren, säger Monika Reule, vd på The German Wine Institut.
Prat PR är en pr- och kommunikationsbyrå med 16 konsulter som arbetar med kunder framförallt inom den svenska livsmedels-, hälso- och vinsektorn.
– Vi ser väldigt mycket fram emot detta uppdrag. The German Wine Institut är en strategisk kund som passar bra med vår kundportfölj inom mat och vin. Vårt uppdrag är att öka synligheten kring tyska viner i Sverige och få fler restauranger att erbjuda tyska viner på menyn – både röda och vita. Arbetet omfattar PR, events, sociala medier och influencer marketing, säger Gabriella Finnborg, vd på Prat PR.
Inledningsvis kommer Prat PR nu att presentera sig för lokala agenter, restauranger, journalister och andra relevanta intressenter inom den svenska vinbranschen.
– En av våra viktigaste uppgifter som beskrivs i anbudet är att visa hur väl tyska viner passar in i modern, ny nordisk mat. Tyska viner är trendiga och fräscha och ligger naturligt nära vår marknad både inom kultur och geografi, säger Lisa Lönner Pulkkinen, gastronomisk expert och seniorkonsult på Prat PR.
Under året planerar Prat PR att hålla seminarier, master classes och selektiva vinprovningsevenemang för prioriterade målgrupper i Sverige. Aktiviteter i sociala medier och samarbeten med influencers och vinklubbar kommer påbörjas samt Riesling Weeks planeras i maj-juni. I augusti är förhoppningen att kunna arrangera en träff för tyska producenter att lära sig mer om den svenska marknaden, och i november planeras ett nordiskt forum i Tyskland. Konsumenter och vinproffs kommer löpande att informeras om tyska vinnyheter på webbplatsen winesofgermany.se
Teamet på Prat PR består av följande:
Gabriella Finnborg grundare och VD för Prat PR, kundansvarig för Wines of Germany i Sverige. Hon har drivit Prat PR i 20 år och är en av Sveriges mest erfarna PR-konsulter inom segmenten mat, hälsa och gastronomi.
Lisa Lönner är senior rådgivare, mattrendexpert och en välkänd influencer inom svensk gastronomi. Hon är en erfaren PR- och strategisk konceptutvecklare för stora internationella kunder. Hon driver också en av Sveriges mest kända hem- restauranger i sin skärgårdsvilla.
Jan Dworsky är analytiker och har arbetat inom det finansiella området, både i London och i Stockholm i många år. Han har ett WSET-diplom och brinner för vin. Han är aktiv i styrelser och valberedningar i börsbolag och ekonomichef på Prat PR.
Annelie Englund är senior skribent och innehållsproducent. Hon har arbetat som journalist i flera år och lång erfarenhet av nativeannonsering. Hon har mer än tio års erfarenhet från innehållsproduktion, både i traditionella och digitala medier.
För mer information och bildmaterial, kontakta:
Gabriella Finnborg, kundansvarig för Wines of Germany i Sverige
Läs mer från Prat.se
Har du koll på branschspråket? Läs hela artikeln här.
2 av 10 köper varor på rekommendation av en influencer. Läs hela artikeln här