Ge oss Salternativ!
Ge oss Salternativ!
Vi får i oss dubbelt så mycket salt som rekommenderas, och merparten kommer från färdiga livsmedel vi köper i mataffären. Det leder till allvarliga konsekvenser för folkhälsan och orsakar tusentals fall av hjärtinfarkt och stroke varje år. Genom kampanjen ”Ge oss Salternativ” bidrog vi till att lyfta frågan på nyhetsagendan och öka kunskapen hos allmänheten.
Tjänster
- Koncept
- Influencersamarbete
- Filmproduktion
- Kampanjsajt
- Content sociala medier
- Event
- Annonskampanj sociala medier
- PR
Kampanjen i siffror
- Ca 11m total räckvidd för kampanjen
- 70,000 svenskar nådda i sociala medier
- 19 förtjänade poster på instagram
- 13 redaktionella inslag i TV & rikspress
Utmaning
ReduSalt är ett samarbete mellan branschorganisationer, myndigheter och intressenter med målsättningen att ta fram metoder för att sänka salthalten i livsmedel i Sverige. Inom ramen för projektet ville Hjärt-Lungfonden, tillsammans med Livsmedelsverket, Svensk dagligvaruhandel och Livsmedelsföretagen, ta fram en kampanj som kunde öka kunskapen om frågan hos konsumenter.
Resultatet blev Ge oss Salternativ!, ett koncept utvecklat av Prat PR för att samla information och inspiration kring hälsa, matlagning och saltintag.
Utförande
Kampanjens frontfigur blev matkreatören Markiz Tainton som står för lättlagad och smakrik mat och vars avslappnade stil har gjort henne till ett känt namn i rutan. Tillsammans med Markiz gav vi oss ut på stan för att ta reda på vad svenskarna egentligen vet om salt i maten, och resultatet blev en kampanjfilm som spreds organiskt och via annonser i sociala medier.
Markiz bjöd också in andra hälso- och matprofiler till ett event, producerade content till egna kanaler, och tog fram tips och recept som publicerades på en speciellt framtagen kampanjsajt. Kampanjen uppmärksammades redaktionellt i bland annat Nyhetsmorgon, där Hjärt-Lungfondens generalsekreterare berättade om saltets påverkan på hälsan.
Resultat
Att sänka salthalten i livsmedel är ett långsiktigt projekt och med Salternativ ville vi lyfta frågan mot konsument. Med en räckvidd på över 11 miljoner blev genomslaget större än förväntat, och kampanjmaterialet en värdefull tillgång för alla konsumenter som vill minska på saltet.
Citat
”Prat PR gjorde ett fantastiskt jobb utifrån en väl genomtänkt strategi och plan. Vi fastnade direkt för konceptidén och blev imponerade av kampanjfilmen och allt inspirerande innehåll som togs fram under kampanjens gång. Det känns bra att ha gett konsumenter tillgång till handfasta råd som kan hjälpa dem minska på saltet i maten de äter, som en del i vårt opinionsbildande arbete.”
Anna Aderlund, Press- och PR-ansvarig, Hjärt-Lungfonden