Heta plattformar för kommunikation under pandemin – men sen då?

Heta kommunikationsplattformar under pandemin - men sen då?


Under pandemin har vi hittat nya sätt att kommunicera med såväl vänner, familj som kunder, målgrupper och media – allt genom digitala plattformar. Vad är fortfarande hett och vad har svalnat av, vi tar tempen på två populära plattformar som slog stort under pandemin.
  

Clubhouse
Appen Clubhouse blev omåttligt populärt under pandemin och slog på bred front i början på 2021. Styrkan låg i att interaktivt kunna prata med vem som helst om vad som helst, över hela världen. Den öppnade upp för att kunna föra ett samtal med en kändis, en influencer, en kollega eller vänner. Exklusiviteten där du var tvungen att få en inbjudan hjälpte till att skapa buzz och nyfikenhet kring den nya kommunikationsplattformen. 

Alla ville vara med, utan att egentligen veta vad det var eller varför man skulle finnas där. Man drabbades av en klassisk fomo. Och den slutade inte där, när du väl fått ditt konto ville man inte missa något med tanke på att inget lämnas kvar till eftervärlden – det hände endast där och då. 

En av framgångsfaktorerna var att många sökte sociala kontakter under pandemin. Även ur en demokratisk synpunkt fyller den ett tomrum. Här fick minoriteter och ämnen som annars får väldigt lite utrymme i samhällsdebatten och traditionell media plats och en röst. Även företag såg möjligheter med appen, även om de kommersiella möjligheterna inte fanns. Potential fanns ändå för att kunna bjuda in målgruppen för att samtala och diskutera kring aktuella ämnen, samhällsfrågor och intressen, för att få direkt input på exempelvis en vara, en tjänst eller för att bygga varumärke och omvärldsbevaka sin bransch. Nu när de sociala kontakterna åter händer i verkliga livet och när samhället öppnar upp sig känns Clubhouse inte lika hett längre. Det blev till en klassisk fluga som tyvärr dog lika snabbt som den dök upp. 

Tiktok
Danser, challanges och roliga klipp. Tiktok fick en explosion under pandemin, där 100-tals miljoner nedladdningar gjordes i början på 2020, vilket tros vara den sociala media-app som haft flest nedladdningar under ett kvartal. Framförallt i länder där lock down var ett faktum behövdes underhållning, content och social kontakt med andra. Tiktok har länge ansetts om en app där främst en ung målgrupp hänger. 

Appen har över 2,6 miljarder nedladdningar och 1,1 miljarder aktiva användare per månad. Och åldrarna kryper uppåt i USA. För tillfället ser åldersfördelningen ut så här:
10-19 år – 32.5%, 20-29 år – 29.5%, 30-39 år – 16.4%, 40-49 år – 13.9%, 50+ år – 7.1%.

Även om vi sett att fler och fler internationella företag har hittat till TikTok för kampanjer, annonsering och samarbeten så är potentialen fortfarande stor även för svenska företag. TikTok är hett och kommer fortsätta att vara det under lång tid framöver. 

Jobbar du inte aktivt med appen, ha koll – för vem vet vad som kommer ”trenda” här näst, vad kommer efter TikTok-kaffe, tortilla trender och förvaring- och skönhetshacks?

Läs mer från Prat.se
Prat PR representerar Tyska viner i Sverige. Läs artikeln här.

Har du koll på branschspråket? Läs hela artikeln här.

2 av 10 köper varor på rekommendation av en influencer. Läs hela artikeln här

Skrivet av Prat PR
Dela artikeln
4842
2021-09-16

Veckans Pratare – Matilda Thurfjell

4705
2021-06-02

Snyggare profilbild: Tips för ett personligt varumärkesbyggande

4694
2021-06-01

Peter Malmdin: ”Så vet du om din PR-byrå har en god kreativ höjd”