Lansering av Elvie Trainer
Elvie
Lansering av Elvie Trainer

Utmaning
Många kvinnor kan någon gång under livet uppleva att de har en försvagad bäckenbotten vilket kan påverka bålstabilitet, blåskontroll och övergripande hälsa. Det går dock att träna upp denna dolda muskel och lindra dessa besvär, något som FemTech-varumärket Elvie ville belysa med hjälp av deras bäckenbottentränare Elvie Trainer. Prat PRs uppdrag var att öka medvetenheten om urinläckage och lyfta fram Elvie Trainer och de huvudsakliga anledningarna till varför produkter som Elvie Trainer är så pass användbara för kvinnor.
Lösning
Prat PR genomförde en SIFO-undersökning för att understryka tabun kring ämnet och det höga antalet kvinnor som drabbas av läckage. Resultaten från undersökningen inkluderades i ett pressmeddelande samt ett citat från vår talesperson, hälsoexperten och PTn Lovisa Sandström. Vi genomförde även ett samarbete med serietecknaren/influencern
Louise Edlund Winblad (@hejhejvardag) som lyfte fram de viktigaste budskapen på ett lättsamt sätt som många kvinnor kan känna igen sig i.
Resultat
Kampanjen genererade i 34 pressklipp med en räckvidd på 6,3 miljoner – ett fantastiskt resultat för ett varumärke som är relativt nytt på den svenska marknaden!
Bland höjdpunkterna fanns synlighet i flertal dagstidningar och på SVT där ämnet urinläckage bland kvinnor lyftes fram och diskuterades. Samarbetet med Louise tog kampanjen till nästa nivå och nådde ut till över 300 000 personer, samt resulterade i att Sverige blev toppmarknaden gällande försäljning av Elvie Trainers med högst ökade intäkter (585 %).

