Eucerin lyfter kvinnor över 50 i färgsprakande kampanj
Eucerin lyfter kvinnor över 50 i färgsprakande kampanj
”Min bästa tid är nu” för Eucerin
I reklamsammanhang får kvinnor över 50 ofta stå tillbaka för ungdomliga och färgstarka uttryck – men bakom det grå finns passion, kreativitet och sprudlande energi. Det ville Eucerin förändra genom kampanjen "Min bästa tid är nu", i ett samarbete med Aller Media och Femina. Genom inspirerande berättelser och personliga hudvårdsrutiner lyftes äldre kvinnors kreativitet fram i en engagerande kampanj som nådde över 2 miljoner kvinnor, främst 50+, och stärkte Eucerins position inom positive ageing.
Kampanjen i siffror
- 3 ambassadörer
- 1 kampanjfotografering
- Över 2 miljoner svenska kvinnor nåddes (KPI 1,5 miljon)
- 5,5% genomsnittlig engagement rate på Instagram (KPI 5%)
Bakgrund
I reklamsammanhang symboliserar färg och liv ofta de yngre generationerna, medan äldre (när de väl får vara med) porträtteras i avskalade och sobra toner. Men bakom det grå finns verkliga personer med passioner, intressen och en kreativitet som väntar på att få släppas loss. Detta ville Eucerin ta vara på för att inspirera både yngre och äldre generationer i kampanjen ”Min bästa tid är nu”.
Utförande
Tillsammans med Aller Media och plattformen Femina utvecklade vi ett kreativt koncept för att lyfta fram starka, modiga och inspirerande kvinnor över 50 år. Med färg, energi och en positiv syn på åldrande ville Eucerin visa att den bästa tiden är nu.
I kampanjen, där Blossom Tainton, Monica Sundberg och Eva Wikner var ambassadörer, tog vi till vara på deras personliga berättelser om kreativitet, passion och hudvård. Genom en färgstark och varumärkesbyggande kampanj skapades engagerande material som spreds via digitala och sociala kanaler hos Femina, samt i native-format både i print och digitalt. Kampanjen förstärktes även genom nedslag i Eucerins och ambassadörernas egna kanaler, vilket bidrog till att inspirera målgruppen och stärka varumärkets position inom positive ageing.
Resultat
Kampanjen nådde cirka 2 miljoner kvinnor, med majoriteten inom målgruppen 50+, och har fått många positiva reaktioner på både annonsmaterialet och ambassadörernas nedslag. Ett betydande steg mot att bli det självklara hudvårdsvalet för kvinnor 50+ och att fortsatt driva utvecklingen inom positive ageing.
Citat – Helen Movitz, Marknadschef på Eucerin
"Vi är ett dermatologiskt varumärke som gör skillnad med våra produkter men också med vår kommunikation. Tillsammans med dessa starka och inspirerande kvinnor vill vi lyfta fram kvinnor över 50 och skapa nya förebilder.”
Tjänster
- Ide & Koncept
- Ambassadörskap
- Influencer marketing
- SoMe-annonser
- Natives
