Peter Malmdin: ”Så vet du om din PR-byrå har en god kreativ höjd”

Peter Malmdin: ”Så vet du om din PR-byrå har en god kreativ höjd”


Det råder ingen tvekan om att kreativitet är viktigt enligt Peter Malmdin som är Art Director på Prat PR. Han är en av byråns kreativa motorer och inblandad i de flesta kampanjer som byrån tar fram. Idé/konceptframtagande, grafisk design, både i digital, rörlig och tryckt media står på hans att-göra-listor.

Vad har du för bakgrund?
– Först ville jag bli konstnär och tog en magisterexamen från kungliga konsthögskolan.
Sen fick jag en idé att kombinera konst med reklamyrket och tog en examen som Art Director från Berghs. Sedan dess har jag varit Ad på reklambyråer, en digital byrå, en designbyrå och nu inom PR. Jag gillar att jobba med en bredd och förstå hur saker fungerar och hänger ihop.

Nämn några jobb du har gjort på Prat PR som du är stolt över?
– Jag är väldigt nöjd med vårt nya koncept för Arla som precis blivit klart.

På vilket sätt gör det kreativa jobbet skillnad för kunderna?
– Jag tror att värdet av kreativitet är oerhört stort. Man kan jämföra med om man ska arrangera en fest. Festen är kanske viktig för den som arrangerar den – det kanske är en bröllopsfest och du vill att gästerna ska uppleva samma glädje som du känner. Därför kanske du tänker ut ett tema eller koncept, funderar över vad gästerna skulle gilla, vilken ton du ska ha på inbjudningskort, hur allt ska stylas och hur du ska kommunicera med dina gäster. När alla de besluten harmonierar uppstår en genomtänkt helhet – precis på samma sätt som när en av våra kunder ber om hjälp med en PR-aktivitet och vi gör vårt jobb bra. Den kreativa helheten gör en enorm skillnad och med hjälp av en kreativ höjd och knep kan du lyfta hela festen (eller PR-aktiviteten) till att bli något alldeles extra som verkligen gör skillnad. Det är sånt som vi på en byrå är experter på.

Kan du tänka dig en PR-byrå som inte är kreativ?
– Nej, jag tror att det är oerhört viktigt med en kreativ höjd. Den behövs för att varumärken ska kunna särskilja sig och för att nå ut. Utan kreativitet finns inget framåtsträvande eller någon vilja till förändring och det tröttnar konsumenten på.

Hur kan en kund veta att en byrå har en god kreativ höjd?
– Det är en bra men klurig fråga. För att kunna avgöra det behöver man ju nämligen veta vad som är kreativ höjd och inte bara en efterapning – helt enkelt hänga med kring vad som syns i branschen. Men det enkla svaret är väl att om något får dig att le, eller om något ger dig en aha-upplevelse eller om du känner något lite extra så brukar det vara ett tecken på att kreativiteten är god. Och eftersom vi människor i grunden är rätt lika så törs jag säga att den känslan gäller för de flesta.

Vilket är ditt drömuppdrag?
– Oj, vilken svår fråga att svara på. Men jag jobbar gärna med uppdrag som verkligen förändrar något på djupet. Ett beteende, en fördom, en kampanj som hjälper människor, skapar sämja eller helt enkelt sprider glädje.


Läs mer från Prat.se
Prat PR representerar Tyska viner i Sverige. Läs artikeln här.

Har du koll på branschspråket? Läs hela artikeln här.

2 av 10 köper varor på rekommendation av en influencer. Läs hela artikeln här

Skrivet av Prat PR
Dela artikeln
4786
2021-08-24

Heta plattformar för kommunikation under pandemin – men sen då?

4705
2021-06-02

Snyggare profilbild: Tips för ett personligt varumärkesbyggande

4647
2021-04-30

Native: Detta ska du mäta