Sverige bidrar till framsteg inom den digitala matsektorn

Svenska livsmedelsföretag bidrar till utvecklingen av den digitala matsektorn

 
Utvecklingen av matindustrin går snabbt framåt. 2020 har inte heller blivit en bromskloss – pandemin har snarare snabbat på utvecklingen av innovationer på gränsen mellan teknik och livsmedel. Prat PR:s Petra Whitehead har gjort en trendspaning.
 

Det globala livsmedelssystemet är mer aktuellt än någonsin. Nobels fredspris delas i år ut till FN:s livsmedelsprogram för dess insatser för att bekämpa hunger, krig och konflikter. Insikts- och mediebolaget AGFO släppte nyligen rapporten “How the crisis is affecting the food system of the future”, där livsmedelsindustrin identifierades som kanske den viktigaste industrin i Sverige för fortsatt tillväxt.

I början av oktober hölls årets upplaga av Sweden Foodtech Big Meet på temat “hopp - det globala livsmedelssystemet”. Begreppet Food Tech har snabbt och på relativt kort tid drivits på av megatrender som urbanisering, befolkningsökning och hållbar utveckling. Sedan pandemins utbrott har utvecklingen av tekniska innovationer i gränslandet mellan teknik och livsmedel snabbats på ännu mer.

Här har Sverige sannerligen inte legat på latsidan. Tvärtom, som nation har Sverige snarare utvecklingen med flertalet appar och tekniska plattformar och lösningar som bidrar till en enklare vardag för konsumenterna genom bland annat service och leveranser. Vi ser även allt fler hållbarhetsinnovationer som alternativa proteinkällor, förpackningslösningar och industriteknologi för minskat svinn i livsmedelsproduktionen. Listan kan göras väldigt lång.

Svenska företag och startups är med och driver på den digitala omställningen av den globala matsektorn. Men långt ifrån alla kommunicerar och drar nytta av denna kommunikationsfördel.  Jag tror att många fler företag inom livsmedels- och måltidsindustrin sitter på skattkistor av Food Tech-innovationer och idéer att kommunicera. En sektor som växer i betydelse och som både makthavare, media och investerare har ögonen på.

Läs fler nyheter på Prat.se:

Prat PR stärker upp teamet med kockprofil

Hållbara företag spås vara vinnare efter pandemin

Skrivet av Prat PR
Dela artikeln
3892
2024-03-13

Så väljer du rätt influencer att samarbeta med

7200
2024-02-28

Picky Living väljer Prat PR

7152
2024-02-15

Skapa nyhetsbrev som engagerar!