Syftet ska driva kommunikation, inte tvärtom

Syftet ska driva kommunikation, inte tvärtom

 

I dagens kommunikationsklimat är det få företag som inte har någon form av syftesdriven kommunikation. Att företag engagerar sig i viktiga frågor och bidrar till en bättre värld är så klart bra och ska applåderas. Tyvärr finns det många exempel på hur den här typen av kommunikation inte tas på allvar vilket kan föra med sig flera negativa konsekvenser: själva frågan i sig riskerar att urvattnas och fokus flyttas från det egentliga problemet till företagen samt negativa reaktioner från konsumenter och media. Något som är extra aktuellt idag i och med den pågående Black Lives Matter-rörelsen. Här är tre exempel på företag som gjort fel:

  1. Amazon:

    a. Amazon twittrade om hur de är medvetna om att det finns strukturell rasism och att de är solidariska med de som väljer att protestera:

    b. Motreaktionen blev att de blev anklagade för dubbelmoral och att deras egna kontroversiella interna policyer och tillvägagångssätt ifrågasattes.

  2. Nike:

    a. Nike har länge blivit hyllade för sina ställningstaganden, t.ex. med deras Dream Crazy-reklam med Colin Kaepernick i huvudrollen. Nu valde de att göra om sin slogan Just Do It till Just Don’t Do It och syftade då på rasism. De lovade också att tillsammans med Converse och Jordan skänka $40 miljoner över de kommande 4 åren i stöd.

     

       b. De fick en blandad respons men mycket fokus i media och i sociala media lades på de faktum att de                 har en väldigt låg diversitet på de högre nivåerna i företaget och att de därmed anses som hycklande.

3. NFL:

       a. NFL som har en stark status i USA, och som har många afroamerikanska stjärnor och spelare, gick ut i               en tweet där de berättar att de omfamnar sitt ansvar för att fortsätta kampen mot den systematiska                   rasismen.

   

        b. I och med NFL aktivt hindrat Colin Kaepernick, som protesterade mot just polisbrutalitet, från att                        arbeta fick de massiv kritik och anklagades för hyckleri, opportunism och brist på självinsikt.

Felet många gör är att man istället för att skapa syftesdriven kommunikation försöker hitta ett kommunikationsdrivet syfte. Det gäller att först engagera sig och göra nytta, och om man lyckats bidra med något meningsfullt kommunicera detta på ett sätt som också skapar värde. Inte för att visa upp hur duktiga man är eller för att man känner att man måste för att alla andra gör det.

Men hur gör de som lyckas och vad kan vi lära från dem? Skönhetsvarumärket Glossier är ett bra exempel på ett företag som gjort allting rätt. De inte bara donerar totalt ca $500 000 till organisationer som
arbetar mot strukturell rasism och ytterligare $500 000 till skönhetsföretag som ägs av afroamerikaner. Dessutom använder de sina kanaler till att dela information om hur enskilda individer kan hjälpa till och ger också utrymme till lovvärda initiativ från tredje part.

 

Tre lärdomar från Glossier:

  1. Halvmesyrer funkar inte. Gör saker på riktigt.
  2. Var osjälvisk. Använd era kanaler till att hjälpa andra om det går.
  3. Identifiera var ni är relevanta och rikta insatserna därefter.

 

4067
2024-09-10

Ungdomsbarometerns undersökning om Generation Alpha

7488
2024-09-10

Säg hej till vårt senaste tillskott på Prat PR – Stefan Rydheim!

3352
2024-08-29

7 tips för en slagkraftig debattartikel