Vad marknadschefen måste ha koll på 2018

Kraven på marknadschefen ökar ständigt och 2018 är inget undantag. Vi har listat tre saker som kommer påverka varumärken under 2018, som du måste ha koll på.

Marknadschefen: Från skalpell till schweizisk armekniv.

Du behöver sökordsoptimera, köpa printannonser, dubbelkolla konverteringskostnaden, vara sociala medier-expert, kriskommunicera, mediebevaka, förstå influencers, känna Rapport-redaktionen, målgruppsanpassa och väldigt gärna ha en bakgrund inom försäljning.

Marknadschefens utveckling mot att vara en generalist, snarare än en specialist har pågått under en längre tid. Men under 2018 kommer det krävas både och, för att kunna vara en god beställare behöver marknadschefen kunna mycket om allt.

Hur gör du för att kunna mycket om allt?

  • Kartlägg kunskapsluckorna i din organisation, vad kan ni och vad behöver ni bli bättre på? Utbilda eller förstärk!
  • Kartlägg det nätverk av byråer och specialister som ditt varumärke jobbar med. Vilken kompetens har de, och vad behöver ni förstärka med?

Fake news och ditt varumärke

Valåret 2018 innebär inte bara att det är fler budskap som trängs i etern. Av andra internationella val att döma så kan vi också vänta oss ryska trollfabriker och fake news. Vilket kan påverka ditt varumärke, lex #pizzagate.

#Pizzagate är historien om Comet pizza i Washington D.C . En oskyldig restaurang som på grund av Wikileaks, Reddit, turkisk media och amerikanska Alt right-twittrare blev utpekad som högkvarteret för Hillary Clintons satanistiska pedofiltraffickingsekt. Allt slutade med att Edgar Maddison Welch öppnade eld mot pizzerian i tron om att där fanns inspärrade barn som användes som sexslavar. #pizzagate är ett av många exempel som visar hur ett varumärke kan komma i kläm i en fake news-cykel. En snabb googling visar dessutom att myten lever än i dag.

Hur skyddar du ditt varumärke mot fake news?

  • Faktagranska allt content ni delar, för att inte själva bidra till eller skapa fake news.
  • Se till att ni har en aktiv och välfungerande mediebevakning så ni snappar upp eventuella fake news-cykler redan från början.
  • Viktigast av allt: Blir ert varumärke inblandat i någon form av fake news, publicera alltid omgående en rättelse i era egna kanaler.
Comet Pizza i Washington DC

Digitalt ansvar

I allt högre grad har vår verklighetsbild börjat styras av sociala medier och mobilappar är idag viktiga verktyg som gör att vi klarar av vår vardag. Det finns ingenting som pekar på att den här utvecklingen stannar av, snarare tvärtom.

Det gör att jättar som Facebook och Google inte längre kan ducka för den enorma samhällspåverkan de har. Valet i USA 2016 och dess självrannsakande efterspel var ett tydligt exempel på detta. På samma sätt har app-producenter också ett stort ansvar för vad deras produkter har för konsekvenser för oss användare. Genom våra telefoner kan våra liv kartläggas i detalj, en guldgruva av information – men även en gråzon för integritet. Producenten av “smarta” dildos, We-Vibe, blev till exempel stämda då det uppdagades att de i “marknadsföringssyfte” loggade när och hur deras produkter användes. Ett annat exempel på hur företag i högre grad avkrävs konsekvensansvar är preventivmedelsappen Natural Cycles. Appen anmäldes nyligen till läkemedelsverket av barnmorskor på Södersjukhuset sedan ett stort antal oönskade graviditeter rapporterats.

I takt med att vi i allt högre grad förlitar oss på, och delegerar våra liv till våra digitala hjälpredor och sociala nätverk innebär det att företag som agerar i den digitala miljön kommer att avkrävas ett större samhälls- och individansvar. Så arbetar du på eller driver ett företag som är verksam i den digitala miljön? Då är det hög tid att göra en ansvarsanalys och upprätta en vattentät kriskommunikationsplan!

4067
2024-09-10

Ungdomsbarometerns undersökning om Generation Alpha

7488
2024-09-10

Säg hej till vårt senaste tillskott på Prat PR – Stefan Rydheim!

3352
2024-08-29

7 tips för en slagkraftig debattartikel