Native: Detta ska du mäta
Native: Detta ska du mäta
Native-kampanjer av olika slag har blivit allt mer populära. Men hur utvärderar man sin kampanj på bästa sätt? Här är mättalen som du behöver ha koll på.
Många tycker fortfarande att det är svårt att veta vad de ska mäta för att utvärdera sin native-kampanj. Detta behöver dock inte vara så svårt.
Börja med målen
Redan innan du skapade din kampanj hade du antagligen en idé för vad du vill uppnå. Kanske är ditt mål att få nya besökare till din sajt – i så fall ska du naturligtvis titta på unika besökare. Om ditt mål däremot är att öka engagemanget på din sajt bör du hålla reda på genomsnittlig tid som besökarna tillbringar på din sajt, hur hög bounce rate sidan har och hur många interaktioner som sker. I den här artikeln redovisar vi olika mättal och vad du kan lära av dem.
CTR
CTR betyder click through rate och har länge varit en av den främsta mätstandarden för att utvärdera om puffarna in till dina native-artiklar fungerar. Det här värdet är särskilt intressant om du har placerat ditt native-innehåll på din egna sajt, och inte hos en publicist. Då vill du nämligen mäta CTR:en på puffarna som du placerat ut – t ex hos olika publicister. Om dina artiklar ligger hos publicisten och denne puffar för artiklarna kan det vara intressant att titta på CTR-en in till artikeln. Ett lågt CTR betyder att du behöver se över pufftext och bild.
För så kallade True native-annonser där din native-artikel är placerad i sin helhet på en publicistsajt, är dock CTR:en av mindre betydelse eftersom klicken inte avgör om din annons blir läst eller inte.
Tid tillbringad på sidan (Average time spent)
Engagemang kan lättast mätas genom att man mäter hur lång tid läsaren har ägnat innehållet i din native-artikel. Om någon bara har tillbringat några sekunder på sidan kan du anta att läsaren inte har läst hela artikeln. Ju längre tid läsarna å andra sidan har tillbringat på sidan, desto mer troligt är det att de verkligen har konsumerat ditt content.
Unika besökare och sidvisningar per besök
Sidvisningar per besök är ett annat mätvärde som det är en god idé att hålla koll på om du är intresserad av engagemang. (Och det bör du vara!) Unika besökare handlar om hur många människor som har besökt din sida.
Sidvisningar
En sidvisning är när någon laddar en sida på din sajt. Ett stort antal sidvisningar kan indikera ett högt engagemang vilket är ett tecken på att din artikel levererar. Emellertid kan ett stort antal sidvisningar också vara ett resultat av att dina läsare inte hittar vad de letar efter på din sajt så ta alltid med den aspekten i din analys.
Interaktioner
Hur många har delat, lajkat eller pinnat ditt innehåll? Sociala interaktioner som dessa ger en kvantifierbar inblick i hur din målgrupp interagerar med ditt varumärke och ditt innehåll i artikeln. En sida med en målgrupp som interagerar visar att du når din målgrupp med engagerande innehåll. En sida som ignoreras varnar dig för att det finns en dålig matching mellan content och den målgrupp du vill nå.
Bounce-rate
Bounce-raten talar om för dig hur många procent av dina besökare som bara besöker en enda sida på din sajt. Sträva efter att få så låg bounce-rate som möjligt eftersom den hög bounce-rate ofta indikerar att dina läsare inte hittar något innehåll som engagerar dem på din sida och därför väljer att lämna efter bara en sidvisning. Fundera på vad du vill att dina besökare ska göra när de besökt din sida och jobba mot det.
Konverteringar
En konvertering kan bli en försäljning, en nedladdning, att någon registrerar sig för nyhetsbrev eller någon annan handling som du kan mäta. Analysera dina konverteringar genererade av dina native-artiklar för att lära dig vad som får igång din målgrupp och vad som inte får det.
Ja, du kan lära dig mycket av dina mättal som var och en är viktiga och intressanta. Allra mest intressant blir de dock när man utvärderar dem tillsammans så glöm inte det.
Läs mer från Prat.se
Prat PR representerar Tyska viner i Sverige. Läs artikeln här.
Har du koll på branschspråket? Läs hela artikeln här.
2 av 10 köper varor på rekommendation av en influencer. Läs hela artikeln här