Vad är nativemarknadsföring? – så här funkar det

Vad är nativemarknadsföring? – så här funkar det


Du har garanterat sett dem, både i papperstidningar och digitalt. Annonser, reklam som ser ut som en artikel, upplevs som en artikel men är betald av en annonsör. Ett spännande annonsformat som ger mycket tillbaka – så länge det görs på rätt sätt.

Native advertising är trendigt, kraftfullt och effektivt men det finns ett par saker du bör ha koll på för att få önskad effekt. Vi reder ut begreppen.

Advertorial = native advertising?
Ja precis, det som tidigare kallades för advertorials kallas nu natives. Det här skiftet skedde när det digitala tog över mer och mer. En advertorial som publicerades online kallades för native, och nu är den nya benämningen vanligare för både print och digitalt.

Native advertising = content marketing?
FEL… Det är inte samma sak men nativeannonsering bör i många fall vara en del av en content marketing strategi. Native advertising är marknadsföring med annonser som ser ut och upplevs som en del av innehållet i det medium du besöker – köpt av en utomstående annonsör. Content marketing definieras i stället som kommunikation som fokuserar på ägda medier.

Nativeannonsering är gömda artiklar i mediets flöde?
FEL… Nativeannonsering faller under marknadsföringslagen. Vilket innebär att det enkelt och tydligt ska framgå att det är fråga om reklam. En form av reklam som gynnar såväl plattformen och läsaren. En önskan om att dölja artikelns annonsursprung är alltså både felaktig och kan missgynna dig som annonsör. Du vill inte lura läsaren utan få dem att känna trygghet i din expertis och ärliga uppsåt.

Så hur lyckas man då med sin nativemarknadsföring?
Jo, genom att se till att artikelns innehåll är intressant, relevant och värdefull för läsare med samma upplägg som läsaren är van vid från plattformen eller mediet PLUS en korrekt märkning.

5 tips för att nå ut till läsaren
– Välj en plattform eller ett medium som passar din målgrupp. Vad vill ni nå ut med genom er artikel? Finns er målgrupp i mindre nischmedier med färre läsare men fler intresserade läsare eller vill ni nå ut till många med en mer allmän profil?

– Ha koll på de medium som texten ska publiceras i. Är det ett stort fokus på bilder, är artiklarna långa eller korta och hur är de uppbyggda? Vilket språk använder man, är det ett högtravande akademiskt språk eller använder man korta meningar och mycket slang. Genom att hitta rätt här kommer ditt budskap nå ut bättre till den tilltänkta målgruppen.

– Fundera på hur du presenterar dig som annonsör. Skapar du förtroende för dig och din produkt genom att skryta om er förträfflighet eller genom att agera expert inom ert område och mellan raderna visa på er kunskap, ge råd och tips som kommer läsaren till nytta. Det senare är absolut att föredra.

– Vad vill ni få ut av er medieinvestering? Vill ni bygga ert varumärke, eller få fler att läsa ert content material på er hemsida? Syftet med nativeannonsering är i första hand inte att sälja en specifik produkt utan att bygga varumärke med ett intressant och relevant innehåll. Men det ena utesluter inte det andra. En välarbetad artikel som träffat rätt i sin målgrupp och nisch kan på sikt även leda till köp.

– Avsluta texten på rätt sätt genom att skapa uppmaningar till att läsa mer fördjupande material eller varför inte locka med en tävling? Här har du möjlighet att skapa en relation mellan läsaren och dig som annonsör.

Vill du veta mer om nativeannonsering eller hur vi kan hjälpa dig att nå ut med ditt budskap, varumärke eller produkt. Tveka inte – kontakta oss så hjälper vi dig vidare!

Läs fler artiklar:
Så tar du fram ett influencer avtal

Skapa succé med influencer marketing  

Välj du rätt kanal för ett influencer samarbete

Så mäter du effekten av ett influencer samarbete

Skrivet av Prat PR
Dela artikeln
4067
2024-09-10

Ungdomsbarometerns undersökning om Generation Alpha

7488
2024-09-10

Säg hej till vårt senaste tillskott på Prat PR – Stefan Rydheim!

3352
2024-08-29

7 tips för en slagkraftig debattartikel